Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Aero 2017: Szwedzki Esqual

Lotnictwo cywilne, 05 kwietnia 2017

Jedną z ciekawostek prezentowanych na tegorocznej wystawie Aero we Friedrichshafen jest szwedzki samolot ultralekki VM-1 Esqual. Szwedzi rzadko prezentują samoloty w najlżejszej kategorii.

Szwedzki samolot VM 1 Esqual został w Niemczech certyfikowany wg. przepisów CS-22 oraz LTF-UL / Zdjęcie: Grzegorz Sobczak

Na wystawie lotnictwa lekkiego we Friedrichshafen szwedzka spółka ARSI prezentuje samolot ultralekki VM 1 Esqual. Jest to dolnopłat, którego płatowiec wykonano z kompozytów zbrojonych włóknem węglowym. Kadłub o konstrukcji skorupowej mieści dwuosobową kabinę z miejscami w układzie obok siebie. Za fotelami załogi znajduje się bagażnik pozwalający pomieścić ładunek o masie 17 kg. Konstrukcja, w celu podniesienia bezpieczeństwa w razie wypadku, została wzmocniona specjalnymi belkami rozmieszczonymi wokół kabiny.

Podwozie stałe trójpodporowe z kółkiem przednim. Koła podwozia głównego są wyposażone w niezależne hamulce hydrauliczne.

Skrzydło o rozpiętości 9,1 m ma konstrukcję przekładkową jednodźwigarową. Dźwigar pomocniczy służy do mocowania klap i lotek. Klapy skrzydłowe są napędzane elektrycznie. Dzięki nim samolot ma doskonałe własności startu i lądowania. Rozbieg nad przeszkodę o wysokości 15 m zajmuje mu 138 m, zaś dobieg znad przeszkody 15 m – 200 m. Prędkość przeciągnięcia wynosi 62 km/h.

Samolot Esqual jest napędzany silnikiem Rotax 912 ULS o mocy 100 KM, który pozwala osiągnąć prędkość przelotową 265 km/h. Maksymalna prędkość nieprzekraczalna wynosi 290 km/h.

Szwedzka konstrukcja została certyfikowana w Niemczech wg. przepisów CS-22 i LTF-UL. W zależności od ograniczeń tych certyfikatów jego masa własna wynosi odpowiednio 275 lub 297 kg, co osiągnięto zmniejszając standardowe wyposażenie samolotu, który jedynie opcjonalnie może być wyposażony w układ ogrzewania kabiny, elektryczny trymer lotek czy spadochronowy system ratunkowy. Masa maksymalna samolotu wynosi odpowiednio 450 lub 475 kg. Dwa zbiorniki mieszczą łącznie 100 dm3 paliwa. Zasięg VM-1 to 2100 km, przy prędkości 180 km/h.

Dzięki dużym powierzchniom sterowym Esqual jest bardzo manewrowy. Przejście z zakrętu z przechyleniem 60° w zakręt w przeciwnym kierunku z takim samym przechyleniem zajmuje jedynie 1,2 s.

Szwedzki producent może dostarczyć Esquala w postaci zestawu do samodzielnego montażu podkreślając, że budowa samolotu z takiego zestawu nie wymaga laminowania elementów kompozytowych ani spawania. Proces ułatwiają czytelna instrukcja i rysunki montażowe. 


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.