Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Bojowy T-50

Lotnictwo wojskowe, Przemysł zbrojeniowy, Strategia i polityka, 04 stycznia 2009

Południowokoreańska agencja zamówień wojskowych podpisała w ostatnim dniu grudnia umowę z KAI, na opracowanie bojowej wersji szkolnego T-50: FA-50. Samolot ma być gotowy w 2012.

FA-50 ma być tańszą alternatywą dla nowoczesnych samolotów szkolno-bojowych i dopełnieniem floty F-15 i F-16, a w przyszłości również F-35. Mimo tego będzie przenosić cały wachlarz nowoczesnego uzbrojenia, głównie do atakowania celów lądowych. Na zdjęciu jeden z prototypów bojowej wersji samolotu, A-50, na którego podstawie ma zostać stworzony wzór maszyny seryjnej. Na drugim planie F-5. Widoczne są podobne rozmiary obu typów samolotów / Zdjęcie: KAI

Opracowany wspólnie z Lockheed Martinem T-50 jest obecnie jedynym seryjnie produkowanym naddźwiękowym samolotem szkolno-bojowym na świecie. Największy konkurent koreańsko-amerykańskiej maszyny, włoski produkt Alenia Aermacchi, kończy dopiero program prób przed rozpoczęciem produkcji seryjnej (zobacz: M-346 Master przekroczył barierę dźwięku). Obie konstrukcje opanowują rynek samolotów szkolno-bojowych. Dotychczasowy lider, BAE Systems Hawk, odpadł ze wstępnej fazy ostatnich przetargów, m.in. w Singapurze i ZEA, uznany za konstrukcję przestarzałą i nieperspektywiczną.

Seul od początku programu opracowania pierwszego, rodzimego samolotu naddźwiękowego, zakładał, że Korea Aerospace Industries stworzy również wersję lekkiej maszyny bojowej (T-50 jest niewiele mniejszy i wolniejszy od np. SEPECAT Jaguar czy F-5).

Całość kosztów, związanych ze wstępną fazą rozwoju FA-50 finansowana była przez państwo. By, zakończyć projekt, konieczne było jednak zawarcie ostatecznej umowy na wdrożenie konstrukcji. Miało to zastąpić już w 2007.

Problemem okazał się jednak wybór radaru pokładowego. Koreańczycy chcieli wykorzystać Vixen-500E ze skanowaniem fazowym, brytyjskiej Selex Sensors and Airborne Systems. Lockheed Martin nie zgodził się jednak na transakcję. Po pierwsze, zablokował sprzedaż własnych podzespołów, wykorzystanych do budowy Vixen-500E, proponując rodzime AN/APG-67(V). Po drugie, wykorzystał zapis umowy z KAI, w której zaznaczono, że T-50 i pochodne nie mogą mieć wyposażenia o lepszych parametrach niż... F-16, wykorzystywane przez południowokoreańskie wojska lotnicze.

Z tego powodu KAI wybrał ostatecznie radar EL/M-2032, izraelskiej Elta Systems. Jest gorszy od Vixena, jednak pochodzi technologicznie z USA, co również było jednym z warunków umowy.

Ostatecznie stosowne porozumienie podpisano 31 grudnia 2008. Zakłada ono, że KAI do 2012 zakończy prace badawczo-wdrożeniowe i osiągnie gotowość do rozpoczęcia produkcji, która - według wcześniejszych doniesień - powinna skutkować pierwszymi dostawami rok później.

W przypadku powodzenia programu Seul zamówi ok. 60 samolotów, z opcją do rozszerzenia zamówienia łącznie do 150 maszyn, które powinny stopniowo zastępować przestarzałe A-37 oraz F-4 i F-5.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.