Rząd w Ottawie opublikował plany zakupowe i modernizacji wojsk lotniczych na najbliższe 20 lat.
Ottawa zamierza przeznaczyć na modernizację Royal Canadian Air Force (RCAF, królewskich wojsk lotniczych Kanady) 46,6 mld CAD (ok. 129 mld zł). Inwestycje, jakie zostaną poczynione w ciągu następnych dwóch dekad mają zapewnić, że RCAF będą zdolne do działania na terenie kraju, niosąc pomoc obywatelom i całego świata, wspierając akcje sojusznicze (C295W zwycięzcą FWCSAR, 2016-12-09).
Najważniejszym przedsięwzięciem jest zakup 88 nowych wielozadaniowych samolotów bojowych, które zastąpią używane obecnie CF-188 Hornet (na zdjęciu). Ich przeznaczeniem będzie obrona przestrzeni powietrznej kraju w ramach NORAD i udział w misjach NATO. Proces zakupu ma być transparenty i z poszanowaniem zasad konkurencji (RCAF strzegą Islandii, 2017-05-23).
Do uzbrojenia zostaną przyjęte 2 typy kierowanych pocisków rakietowych powietrze-powietrze: następca AIM-7 Sparrow (średniego zasięgu), który nie jest już produkowany i nowa wersja AIM-9 Sidewinder (krótkiego zasięgu).
Wielozadaniowe samoloty transportowe-tankujące CC-150 Polaris zostaną do 2026 zastąpione nowym typem. Do służby wejdą także następcy transportowych CC-138 Twin Otter, przystosowane do operowania na Dalekiej Północy i rozpoznawczych CP-140 Aurora. Te ostatnie mogą być eksploatowane do 2030 (Zmodernizowane kanadyjskie Aurory, 2015-01-05).
Kanadyjskie samoloty zostaną wyposażone w nowoczesną awionikę, umożliwiającą wykonywanie lotów w cywilnej kontrolowanej przestrzeni powietrznej, a bazy RCAF otrzymają nowy system lądowania według wskazań przyrządów.
Śmigłowce CH-149 Cormorant zostaną wyposażone w nową awionikę, umożliwiająca operowanie w niesprzyjających warunkach pogodowych (Modernizacja kanadyjskich AW101, 2017-05-31). Modernizacja awioniki obejmie także transportowce CC-130J. Wydłużona zostanie trwałość użytkowa wiropłatów uzbrojonych / SAR CH-146 Griffon. Planuje się też zakup nowych bezzałogowych statków latających klasy MALE.
Wdrożony zostanie nowy program szkolenia załóg lotniczych, operatorów uzbrojenia i wyposażenia elektronicznego, z użyciem nowoczesnych urządzeń syntetycznych. Szczególny nacisk zostanie położony na szkolenie zaawansowane przyszłych pilotów wielozadaniowych samolotów bojowych.
W 2026 zdolne do działania mają być nowe satelity wyposażone w radary z syntetyczną aperturą, automatyczny system identyfikacji i inne urządzenia. W ramach projektu Polar satelity telekomunikacyjne otrzymają urządzenia łączności wąsko- i szerokopasmowej, umożliwiające utrzymanie łączności na szczeblu taktycznym, operacyjnym i strategicznym dla potrzeb jednostek własnych i sojuszniczych prowadzących działania na Dalekiej Północy.
Planuje się wdrożenie kodowanej łączności satelitarnej, obejmującej obszar niemal całego globu, od 65° szerokości geograficznej północnej do 65° szerokości geograficznej południowej. Kanadyjskie satelity będą też obserwowały krążące na orbicie Ziemi satelity innych krajów i kosmiczne śmieci.