Zamknij

Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

PAS 2017: Pomysł Airbusa na szybki wirolot

Lotnictwo cywilne, 22 czerwca 2017

Airbus Helicopters ujawnił w trakcie Paris Air Show projekt demonstratora szybkiego, ekonomicznego wirolotu, rozwijanego w ramach europejskiego programu badawczego Clean Sky 2 (ILA 2016: Clean Sky 2 po próbach tunelowych, 2016-06-01). Znany pod nazwą Racer (Rapid And Cost-Effective Rotorcraft - szybki i ekonomiczny wiropłat), demonstrator będzie korzystał z szeregu innowacyjnych rozwiązań.

Wizualizacja demonstratora szybkiego, ekonomicznego wirolotu o nazwie Racer / Rysunek: Airbus Helicopters

Jego konstrukcja została zoptymalizowana do rozwijania prędkości przelotowej przekraczającej 400 km/h. Celem inżynierów jest uzyskanie kompromisu między prędkością, kosztami eksploatacji, zdolnościami i parametrami mającymi wpływ na wykonywanie zadań. Montaż końcowy demonstratora śmigłowca zaplanowano na początek 2019, natomiast oblot w następnym roku.

Jak mówi Guillaume Faury, prezes Airbus Helicopters, nowy projekt szybkiego wirolotu ma na celu zwiększenie prędkości i zasięgu wiropłatów przy niskich kosztach, dzięki prostej, bezpiecznej i sprawdzonej konfiguracji aerodynamicznej. Inicjatywa zapoczątkuje stworzenie do 2030 nowych usług, w których czas odgrywa kluczową rolę. Racer ma wyznaczać nowe standardy transportu z użyciem szybkich wiropłatów.

Demonstrator Racera ma zapewniać wysoki poziom bezpieczeństwa i efektywności kosztowej. Innowacyjny układ skrzydła zespolonego zapewni siłę nośną w warunkach przelotowych, jednocześnie w trakcie kołowania izolując pasażerów od hałasu umieszczonych po bokach kadłuba śmigieł pchających, wytwarzających ciąg w locie poziomym. Napęd śmigieł pchających i wirnika nośnego zapewnią dwa silniki RTM322. W ramach prób ma być badany również tryb eko, umożliwiający lot z jednym silnikiem pracującym na biegu jałowym, z prędkością 330-350 km/h.

Struktura Racera będzie wykonana jako hybrydowa, metalowo-kompozytowa. Ma to zapewnić zmniejszenie jego masy i ograniczenie kosztów eksploatacji. Wirolot zostanie wyposażony też w nową instalację prądu stałego, co zapewni dodatkowe obniżenie jego masy.

Projekt Racer realizowany jest na bazie innego wirolotu - X3 (Rekordy prędkości X3, 2013-06-11) i umożliwia Airbusowi zbliżenie się  do etapu rzeczywistej eksploatacji i zademonstrowania zdolności do wykonywania szerokiego spektrum zadań, w przypadku których większa prędkość i ekonomika będą szczególnie ważne dla obywateli i użytkowników. Ma to znaczenie szczególne w działaniach realizowanych przez służby lotniczego ratownictwa medycznego, czy też w misjach poszukiwawczo-ratowniczych, a także w obszarze usług publicznych, transportu oraz w lotnictwie prywatnym i komercyjnym.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2021 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.