Hartzell Propeller poinformowała wczoraj o uzyskaniu certyfikatu amerykańskich władz lotniczych FAA dla nowej, lżejszej o 2 kg piasty. Jest ona przeznaczona dla kompozytowych śmigieł ASC-II.
Nowa piasta jest lżejsza, ponieważ do jej wykonania użyto mniej materiału. Wytrzymałość byłaby za mała dla klasycznych, aluminiowych śmigieł. W 2006 Hartzell wprowadził jednak na rynek nowe łopaty ASC-II. Mają one o 1,8 kg mniejszą masę niż konstrukcje klasyczne, wykonane z aluminium. Dzięki temu siła odśrodkowa została zmniejszona o połowę, do 111 kN.
ASC-II wykonano z połączenia różnych materiałów: trzpienia z nierdzewnej stali, włókna węglowego, karbonu oraz niklowych krawędzi natarcia. Dla trójłopatowych śmigieł, oszczędność na masie może wynieść - razem z nową piastą - ok. 7,5 kg. W przypadku małych samolotów tłokowych, jest to znaczna wartość.
Nowa piasta uzyskała certyfikat na samolocie Cirrus SR-22. Hartzell współpracował z tą wytwórnią również przy certyfikowaniu łopat ASC-II.