Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Perlan 2 przed rekordem?

Lotnictwo cywilne, 01 lipca 2017

Od miesiąca trwają przygotowania do bicia rekordu wysokości lotu szybowca. 28 czerwca w ramach Airbus Perlan Mission II do portu Mendoza w Argentynie dotarł szybowiec stratosferyczny z kabiną ciśnieniową Perlan 2. Stamtąd drogą lądową o długości 2600 km przewieziono go do El Calafate w Patagonii u stóp Andów. Z okolic tej miejscowości szybowiec ma startować do lotów, w których jego pilot – Jim Payne podejmie rekordowe próby. Ma przy tym wykorzystać zjawiska falowe, które w Andach są szczególnie silne w obecnym okresie.

Szybowiec stratosferyczny Perlan 2 w locie testowym nad Argentyną / Zdjęcie: Airbus

Perlan 2 to dwumiejscowy szybowiec zbudowany przy wsparciu Airbus Group specjalnie do lotów wysokościowych. Przy jego budowie wykorzystano doświadczenia zdobyte przy budowie Perlana 1. Ten szybowiec w 2006 wzniósł się na wysokość 50727 stóp (15,46 km). Perlan 2 może teoretycznie wznieść się nawet na 90 tys. stóp (ok. 27,5 km).

Osiągnięcie takiej wysokości w czasie tegorocznej misji jest mało prawdopodobne. Jim Payne mówi, że sukcesem będzie wzniesienie się na wysokość 60-65 tys. stóp (18-20 km). To i tak byłby znakomity rekord.

Zasadniczą różnicą między Perlan 1 a Perlan 2 jest zastosowanie w tym drugim kabiny ciśnieniowej. W szybowcu Perlan 1 piloci musieli latać w kombinezonach ciśnieniowych, co okazało się bardzo niewygodne.

Perlan 2 ma rozpiętość płata równą 25,6 m, a długość 12,2 m. Masa pustego szybowca wynosi 570 kg, a maksymalna masa startowa to 810 kg. Do rekordowych lotów szybowiec ma być wyholowywany przez samolot na wysokość 1,5 km.

Perlan 2 ma szanse pobicia rekordu wysokości lotu nie tylko szybowców, ale i samolotów. Warto przypomnieć, że samoloty pasażerskie latają na wysokości ok. 10 km. Zaś rekord wysokości lotu samolotu należy do amerykańskiego SR-71 Blackbird i wynosi 85069 stóp (25,593 km).


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.