W piątek, 16 stycznia, o godz. 10.30 w 8. Bazie Lotniczej w Krakowie, odbędzie się pożegnalny lot ostatniego samolotu An-26, który zakończy eksploatację tego typu przez Siły Powietrzne.
An-26 przez ponad 3 dekady stanowił podstawowy, średni samolot transportowy polskich wojsk lotniczych. Konstrukcja, wywodząca się z An-24TW, została oblatana 21 maja 1969. Niedługo potem, w 1972, nowe samoloty rozpoczęły służbę w Polsce. Łącznie zakupiliśmy 12 egz. tych maszyn. Od kilku lat są sukcesywnie zastępowane przez hiszpańskie CASA C-295M.
Załoga An-26 składa się z 5 osób. Na pokład można zabrać również 40 żołnierzy lub 24 rannych. Samolot przewozi maksymalnie do 5,5 t ładunku (standardowo 4,5 t), na dystans ok. 1000 km (przy pełnym zapasie paliwa i minimalnym ładunku, 2,5 razy więcej).
Transportowe Antonowy nie należą do najbardziej oszczędnych. Według oficjalnych danych SP RP, godzina lotu kosztuje 13.416 zł, gdy CASA C-295M: 3.184 zł. An-26 nie były również w stanie skutecznie zaopatrywać polskich oddziałów w Iraku, z powodu znacznych odległości.
Ostatni lot wykonany zostanie przez samolot o nr bocznym 1403. Zakończy się w ten sposób 37-letnia historia wykorzystywania tych maszyn przez polskie wojska lotnicze / Zdjęcie: MON