Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Rosyjski samochód-paralotnia

Lotnictwo cywilne, 21 stycznia 2009

Rosyjska Scarab Aviation Labs oferuje Evolution, hybrydową konstrukcję, łączącą w sobie samochód i paralotnię. Jednocześnie główny konstruktor, Aleksandr Biegak, ujawnił, że w tym roku powinien nastąpić oblot lekkiego samochodu-samolotu, nazwanego Stalker.

Scarab jest niewielką spółką, założoną w 2002, której celem jest opracowanie i produkcja ultralekkich konstrukcji lotniczych. Nie przez przypadek przedsiębiorstwo mieści się wPietjagorsku, na południu Rosji, gdzie słoneczna pogoda umożliwia loty, średnio przez 300 dni w roku...

Już po dwóch latach istnienia, główny konstruktor, Aleksandr Biegak przedstawił pierwszą paralotnię, z lekkim kadłubem, opartym o 4 koła. W 2007 zaprezentowano Evolution, model z przednimi, skrętnymi kołami, co umożliwia wykorzystywanie go jako samochodu (napędzanego śmigłem pchającym), jak i paralotni.

Na pierwszym planie jednomiejscowy Evolution. Z tyłu, wersja dwumiejscowa. Istnieją co prawda paralotnie, w których pilot siedzi na kołowym podwoziu, jednak zastosowanie kół skrętnych i hamulców jest nowością. Z drugiej jednak strony, trudno przypuszczać, by taki pojazd mógłby poruszać się na drogach publicznych, co czyni zeń konstrukcję mało użyteczną. Podobnie zresztą jak wszystkie samochodo-samoloty, które musząc zachować małą masę i nie są z reguły w stanie sprostać wymogom bezpieczeństwa lub zapewnić wystarczającej odporności na boczny wiatr / Zdjęcia: Scarab Aviation

W ubiegłym roku przeprowadzono serię lotów testowych, które potwierdziły założenia konstrukcyjne. Pojazd na kołach może poruszać się z prędkością do 60 km/h, w powietrzu zaś - o 5 km/h mniej. Jego masa to 55 kg. Evolution może być napędzany całą gamą dostępnych silników z Rosji lub z zagranicy, o maksymalnej mocy do 30 KM. Obecnie trwają prace nad dwuosobową wersją paralotni, wyposażonej w silnik o mocy do 50 KM, ale o niemal identycznych właściwościach lotnych.

W ostatnich dniach grudnia ubiegłego roku, Biegak ujawnił miejscowej prasie, że pracuje jednocześnie nad prototypem lekkiego samolotu, o masie 140 kg, który po zdemontowaniu skrzydeł, może służyć jako samochód. Jego oblot planowany jest na ten rok.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2021 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.