Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Problemy Bombardiera

Lotnictwo cywilne, 22 stycznia 2009

Bombardier nie zdołał zebrać potwierdzonych zamówień na samoloty regionalne CSeries. Według przedstawicieli producenta winnymi są... Airbus i Boeing, które opóźnieniami swoich kluczowych programów, podkopały wiarę linii lotniczych w terminowość tworzenia nowych konstrukcji.

Artystyczna wizja Bombardiera CSeries, konstrukcji, która ma być gotowa w 2013, ale która nie znalazła do tej pory ani jednego zadeklarowanego kupca. Wydaje się, że tłumaczenia przedstawicieli producenta, co do istoty problemu, nie są do końca wiarygodne. Faktem jest natomiast, że w segmencie tego typu samolotów, bardzo mocno usadowiły się B737, A320 i Embraery E-190/195. Natomiast niewątpliwe sukcesy chińskiego ARJ21 (216 zamówień i opcji), rosyjskiego SuperJeta 100 (206 egz.) i ukraińskiego An-148 (205 egz.), wiążą się z chłonnością rynków wewnętrznych. Natomiast z podobnymi problemami - posiadaniem zamówień jedynie na 15 samolotów - boryka się japońskie Mitsubishi, które zamierza rozpocząć produkcję MRJ o rok wcześniej, niż Bombardier z CSeries / Rysunek: Bombardier

CSeries to nowe, projektowane samoloty regionalne - w dwóch podstawowych modelach, dla 110 i 130 pasażerów - które mają zapewnić Bombardierowi możliwość konkurowania z najnowszymi i największymi samolotami brazylijskiego Embraera.

Prace nad konstrukcją rozpoczęto oficjalnie w 2004, jednak w styczniu 2006 program przerwano, z powodu braku zainteresowania ze strony linii lotniczych. Wznowiono go równo rok później. W lipcu 2007 rozpoczęto oficjalnie zbieranie zamówień, informując o podpisaniu wstępnej umowy z Lufthansą, na zakup 30 samolotów i z opcją na kolejne 30 egz. Dostawy pierwszych maszyn CSeries mają nastąpić w 2013.

Mimo upływu ponad półtora roku, żadna z linii lotniczych nie podpisała umowy na zakup nowych samolotów. Co więcej, rzecznik prasowy Lufthansy, Peter Scheckenleitner poinformował, że wstępne porozumienie nie precyzowało żadnych terminów, nie było również umową kupna, a jedynie wyrażeniem intencji.

Benjamin Boehm, wiceprezes Bombardiera ds. samolotów pasażerskich, powiedział, że brak zamówień wynika z niewiary przewoźników w możliwość sprawnego stworzenia nowej rodziny maszyn regionalnych. To z kolei jest pokłosiem opóźnień, jakie zanotował Airbus przy A380 i z jakimi boryka się Boeing przy B787. Dodał, że sytuację pogarszają również zapowiedzi poważnych opóźnień przy programie A350.

Zaufania do CSeries nie buduje również The Teal Group, spółka konsultingowa, która nie umieściła w ogóle nowych samolotów Bombardiera w swojej najnowszej prognozie dla rynku samolotów pasażerskich dla najbliższych 10 lat. Richard Aboulafia, analityk spółki powiedział wprost, że na niekorzyść CSeries działa wysokie ryzyko technologiczne, słabość ruchu lotniczego i niskie ceny paliw. Faktem jest bowiem, że nowa rodzina samolotów kanadyjskiego przedsiębiorstwa ma zostać wyprodukowana przy użyciu nowoczesnych technologii, z niespotykanym w historii spółki, udziałem kompozytów. Kadłub ma zaś być montowany w Chinach. Wszystkie te czynniki - nowatorstwo konstrukcji oraz założenie szerokiej współpracy międzynarodowej - było przyczyną opóźnień, tak w przypadku A380, jak i B787.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.