Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Chiński bombowiec widziany z orbity

Lotnictwo wojskowe, Przemysł lotniczy, Przemysł zbrojeniowy, 22 września 2017

Najnowsze, wykonane w końcu sierpnia, zdjęcia satelitarne rejonu chińskiego lotniczego ośrodka doświadczalnego nieopodal Chengdu ukazują latające skrzydło, które może być pełnowymiarową makietą lub też pierwszym demonstratorem technologii najnowszego chińskiego bombowca stealth H-20, przygotowywanym do lotu za rok lub dwa.

Sierpniowe zdjęcie satelitarne prototypu lub makiety Hongzhaji H-20, być może celowo wytoczonego z hangaru ośrodka doświadczalnego pod Chengdu / Zdjęcie: China News

Przypomnijmy, że chiński strategiczny bombowiec o hipotetycznym na razie oznaczeniu H (Hongzhaji)-20  powstający w technologii stealth, w układzie latającego skrzydła, ma być napędzany, podobnie jak amerykański B-2 Spirit, czterema silnikami (więcej o H-20 w RAPORT-wto 05/2017 – Gra w superbombowce). Dopiero na początku 2017 okazało się, że Chińczycy wybrali dla niego układ konstrukcyjny zbliżony do samolotu amerykańskiego.

Poprzednio – celowo lub też nie – ukazywano bombowiec w różnych konfiguracjach. Nie ma wątpliwości, że Chińczycy tworząc poddźwiękowe samoloty przystosowane do przenoszenia pocisków strategicznych z głowicami nuklearnymi i bez nich, o zasięgu obejmującym cały Pacyfik, muszą rozwiązać tysiąc problemów technicznych.

Największe wyzwanie to silniki. Pekin powołał już Aero Engine Corporation of China (AECC), którego zadaniem jest opracowanie nowoczesnych silników turbowentylatorowych, jednak prace te potrwają wiele lat. Według nieoficjalnych zapewnień, Chiny w okresie 2016/2017 uzgodniły ostatecznie kształt H-20, a w 2018 zamierzają zaprezentować przedprototyp bombowca. Jego pierwszy lot planowany jest na 2019.

Tak na podstawie zdjęcia satelitarnego i nieoficjalnych doniesień widzą H-20 niektóre chińskie źródła / Rysunek: Sina

Ponieważ w Chengdu Aero Engine Factory produkowane są na podstawie rosyjskiej licencji silniki WP-18, o ciągu 117,68 kN, czyli odpowiedniki D-30KP-2, można się pokusić o hipotezę, że to, co zobaczono oczami kamer z satelity może mieć związek z pierwszą próbą zabudowania silników w strukturze przyszłego bombowca. Takie bowiem silniki napędzają najnowsze warianty bombowca H-6, a obserwatorzy Kraju Środka uważają, że to one zastosowane zostaną w latającym prototypie H-20.

Jednak to wszystko przypomina dawno już zapomnianą kremlinologię, czyli polityczne wróżenie z gry pozorów. Jaki będzie H-20 dowiemy się być może już za kilkanaście miesięcy.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2021 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.