Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Nowe systemy Rheinmetalla

Przemysł zbrojeniowy, Strategia i polityka, 31 stycznia 2009

Nowy członek zarządu europejskiej korporacji Rheinmetall Defence - Shaun Liebenberg (był menedżerem Denela), odpowiadający za operacje zagraniczne, zapowiedział bardziej pragmatyczną politykę współpracy z ewentualnymi partnerami. Dotyczy to także Polski. ZM Bumar Łabędy od dawna oczekuje na satysfakcjonujące propozycję współpracy przy remontach i ewentualnej modernizacji Leopardów 2A4 polskich Wojsk Lądowych.

Koncepcja nowej wieży zestawu przeciwlotniczego Rheinmetalla, wyposażonego w pociski Mistral i półcalowy wukaem. Uwagę zwraca mały pierścień obrotowy, który jest jedynym elementem wymagającym ingerencji w konstrukcję opancerzenia przewożącego nią pojazdu o masie co najmniej 8 ton

Liebenberg powiedział, że odbył już wstępne spotkanie z kierownictwem Grupy Bumar i prezesem Bumaru Łabędy - Wojciechem Patołą, a na szczegółowe rozmowy do Warszawy wybiera się w marcu 2009. Wszystko wskazuje na to, że ich przedmiotem, prócz kwestii remontów polskich Leopardów, będą także dwa najnowsze projekty Rheinmetalla, w których polski przemysł obronny może mieć swój udział.

Według Juergena Michela - wiceszefa oddziału programów lotniczych Rheinmetalla w Bremie - korporacja chce zainteresować Polskę, w tym Grupę Bumar, programem średniego bsl, którego podstawową platformę tworzyć ma izraelski Heron TP spółki IAI Malat. Ma on zostać poważnie zgermanizowany przez Rheinmetalla i dostosowany do wymagań niemieckiego urzędu uzbrojenia - BWV. Ta odmiana Herona zostanie wyposażona w niemiecką awionikę oraz pokładowe systemy rozpoznania i przekazywania danych w czasie rzeczywistym. Niemcy zainstalują m.in. swoje kamery obserwacji dziennej, obserwacji w podczerwieni, zminiaturyzowany radar z syntetyczną obróbką obrazu i własny protokół dystrybucji danych. Wymagany zasięg operacyjny - ponad 500 km i objęcie lustracją z powietrza obszaru większego od pola 100 km x 100 km. Wymagany czas operacyjny bsl - ponad 36 godzin.

Wieża po złożeniu do transportu wystaje jedynie o 700 mm nad górną krawędź pancerza pojazdu

Według Michela, w programie nie ma zamkniętych i niedostępnych dla użytkownika black boxów, ani ograniczeń oprogramowania. Niemcy będą mogli wprowadzić jego własne modyfikacje. To dla sił zbrojnych RFN, po latach bolesnych doświadczeń z przejętymi zagranicznymi (głównie amerykańskimi) rozwiązaniami technicznymi (m. in. z pociskami Hawk i Sidewinder), najważniejszy warunek pełnego panowania nad zakupionymi systemami o znaczeniu strategicznym dla bezpieczeństwa państwa.

RFN zamierza się wyposażyć w 5 średnich bezpilotowców i dwie naziemne stacje kontroli ich lotu. Na ten program Niemcy zamierzają wydać 160 mln euro. Pierwszy bsl ma zostać dostarczony w 2010, pozostałe wraz ze stacjami kierowania, do końca 2012. Operatorem całości będzie Luftwaffe. Bsl zostaną zlokalizowane w bazie 51. dywizjonu rozpoznawczego w Jagel, na północny zachód od Kilonii w Szlezwiku-Holsztynie.

Jeden z potencjalnych klientów zagranicznych zażyczył sobie możliwości wymiany pocisków przeciwlotniczych Mistral na ppk Milan ER w okresie 12 godzin...

Rywalem Rheinmetalla w programie jest inna prywatna niemiecka korporacja zbrojeniowa - Diehl, która we współpracy z amerykańską General Atomics oferuje Predatora B.

Johannes Hoeggemeier - jeden z szefów bremeńskiego oddziału Rheinmetalla, zajmującego się rozwojem rakietowych systemów przeciwlotniczych ujawnił, że wkrótce należy oczekiwać próbnych odpaleń pocisków Mistral europejskiej korporacji MBDA z prototypowej lekkiej wieży skonstruowanej z myślą o klientach zagranicznych, dysponujących wozami opancerzonymi o masie co najmniej 8 ton. Bremeńska Rheinmetall Defence Electronics włącza się w ten sposób do walki o chłonny rynek mobilnych rakietowych zestawów przeciwlotniczych małego zasięgu, budowanych z użyciem integrowanych w system przenośnych pocisków naramiennych. Model wieży, wyposażonej w półcalowy wukaem oraz zestaw czterech (po dwa na każdym boku) przeciwlotniczych pocisków Mistral MBDA oraz optoelektroniczny pasywny układ lokalizacji i śledzenia celów (FIRST), został zaprezentowany w Paryżu, podczas Eurosatory 2006. W czerwcu 2008, na kolejnej paryskiej wystawie, pokazano działający demonstrator technologii. W 2009 ciągle doskonalona wieża z Mistralami ma zostać zaprezentowana potencjalnemu klientowi podczas IDEX w Abu Zabi. Ten sam hipotetyczny nabywca uczestniczyć będzie w pierwszych próbach poligonowych w RFN. Oficjalna premiera ogniowa systemu przewidziana jest na okres 27-28 października 2009.

Morska odmiana systemu z pociskami Mistral. Pomysłodawca zwraca uwagę, że instalacja nie wymaga przebijania pokładu jednostki i umieszczania dodatkowego wyposażenia we wnętrzu kadłuba

Hoeggemeier podał, że prócz pocisków Mistral MBDA (zastosowano standardowe wyrzutnie zdjęte wraz z okablowaniem i systemem chłodzenia głowic ze śmigłowca bojowego Tiger), jego spółka chce zaproponować tę samą wieżę uzbrojoną w innego typu pociski przeciwlotnicze małego zasięgu. Na przykład - w polskie Gromy. Ten pomysł będzie prawdopodobnie przedmiotem rozmów Rheinmetall - Grupa Bumar w najbliższym czasie. Poważnym problemem jest to, że rozwiązanie niemieckie może być poważnym konkurentem polskiego systemu Poprad, oferowanego na podobnych rynkach. Hoeggemeier podkreślał jednak, że MBDA nie ma umowy na wyłączność z Rheinmetallem i wszelkie pociski, które mogą rozszerzyć grono zainteresowanych, są mile widziane w projekcie.

Wieża rakietowego systemu przeciwlotniczego małego zasięgu Rheinmetalla ma bardzo małą masę - bez pocisków 700-750 kg. Załogę uzbrojonego w nią lekkiego pojazdu opancerzonego 4 x 4 stanowić mają tylko trzy osoby - dowódca, kierowca i operator systemu rakietowego (istnieje także wariant dwuosobowy). Całość nie wymaga dodatkowych urządzeń wspomagających wewnątrz wozu, a jedynie pierścienia obrotowego na pancernej płycie dachu. System składa się do transportu lotniczego, wystając nad górny pancerz tylko na wysokość 700 mm. Na targach Euronaval 2008 w Paryżu pokazano makietę morskiej wersji systemu, przewidywaną dla lekkich jednostek, bo masa całości bez pocisków sięga zaledwie 200 kg.

Przewidywany wygląd przyszłej wieży dla pojazdów Bundeswehry, uzbrojonej w tworzone dopiero pociski nowej generacji

Niemieckie wojska lądowe na razie nie przejawiają zainteresowania tym przedsięwzięciem Rheinmetalla, bowiem nie przewidują wykorzystania pocisków Mistral, lecz nowe, konstruowane dopiero w spółce LFK przeciwlotnicze pociski małego zasięgu. Wówczas Bundeswehra może stać się poważnym nabywcą systemu, zbudowanego także z myślą o zwalczaniu bsl

Hoeggemeier ujawnił, że na zlecenie bliżej nie zdefiniowanego klienta przygotowywany jest uniwersalny wariant wieży, w którym dowolnie wymieniać można pociski przeciwlotnicze na przeciwpancerne. W tym przypadku zażądano, aby można było w okresie 12 godzin wymienić Mistrale na przeciwpancerne Milany Extended Range. Nie jest jednak możliwe wykorzystanie systemu wyekwipowanego jednocześnie w pociski przeciwpancerne i przeciwlotnicze.

Rysunki: Rheimetall


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2021 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.