Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Ukraiński BTR-4MW1 po testach

Przemysł zbrojeniowy, Wojska lądowe, Strategia i polityka, 10 grudnia 2017

Ukroboronprom poinformował o zakończeniu testów transportera kołowego 8x8 BTR-4MW1. Obejmowały one próby mobilności w różnych warunkach terenowych i próby ogniowe. Według ukraińskiego koncernu, testy zakończyły się powodzeniem.

Kołowy transporter opancerzony 8x8 BTR-4MW1 podczas testów / Zdjęcia: Ukroboronprom

Główną zmianą w konstrukcji BTR-4MW1 w stosunku do poprzednich wozów jego linii rozwojowej jest zastosowanie modułowego opancerzenia, które ma chronić przed ostrzałem pocisków podkalibrowych kal. 25 mm, czyli osiągnąć poziom STANAG 5. Masa pojazdu wzrosła jednak przez to do 25 t wobec ok. 17 t w przypadku podstawowych wersji BTR-4. BTR-4MW1 jest napędzany niemieckim silnikiem Deutz o mocy ponad 450 KM z amerykańską przekładnią Allison. Dzięki temu napędowi może rozwijać prędkość maksymalną równą 110 km/h. Pojazd zachował przy tym zdolność do pływania (z prędkością do 10 km/h).

Ukroboronprom podkreśla, że BTR-4MW1 przewyższa obecnie używane przez armię ukraińską pojazdy podobnego przeznaczenia (serii BTR i BMP). Będzie więc oferowany przede wszystkim na rodzimym rynku. Koncern liczy jednak także na zamówienia eksportowe.

Jak w wielu podobnych przypadkach, nowy pojazd krytykują niezależni eksperci ukraińscy. Ich zdaniem w BTR-4MW1 problemów przysparzać będzie przestarzałe podwozie, nieprzystosowane do znacznie zwiększonej masy wozu (po pierwszej fazie testów musiało być ono doraźnie modyfikowane). Dużo do życzenia pozostawia też wyposażenie elektroniczne (system sterowania uzbrojeniem, systemy łączności) i stosunkowo słabe uzbrojenie (bezzałogowy system wieżowy Parus BM-7 z armatą ZTN-1 kal. 30 mm, granatnikiem kal. 30 mm, karabinem maszynowym kal. 7,62 mm i przeciwpancernymi pociskami kierowanymi Barier).


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2021 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.