BAE Systems i Uniwersytet w Manchesterze pomyślnie ukończyły pierwszy etap prób w locie niewielkiego bezzałogowego statku latającego MAGMA, w którym do sterowania lotem zastosowano unikalny układ nadmuchu powietrza, torując drogę przyszłym projektom samolotów stealth.
Nowa koncepcja sterowania lotem samolotu wykorzystuje dwie technologie, które mają być przetestowane jako pierwsze przy użyciu odrzutowego bezzałogowego statku latającego MAGMA, skonstruowanego w układzie bezogonowca (bez usterzenia poziomego). Są to: sterowanie opływem skrzydła (polegające na czerpaniu powietrza z silnika lotniczego i kierowaniu go z prędkością naddźwiękową na krawędź spływu skrzydła) i wektorowanie strumienia gazów wylotowych (wykorzystujące strumień powietrza do odchylania gazów wylotowych z silnika) umożliwiające zmianę kierunku lotu.
W najbliższych miesiącach planowane są dalsze próby w locie demonstrujące nowe technologie sterowania lotem, których ostatecznym celem jest oblot samolotu bez jakichkolwiek ruchomych powierzchni sterowych lub stateczników. Próby, jeśli zakończą się powodzeniem, zademonstrują pierwsze w historii zastosowanie sterowania opływem skrzydła podczas lotu samolotu napędzanego pojedynczym silnikiem odrzutowym.
Dodatkowe technologie mające na celu polepszenie osiągów bezzałogowych statków latających są badane we współpracy z Uniwersytetem Arizony i Organizacją Naukowo-Techniczną NATO.
Innowacja jest kluczowym obszarem zainteresowania BAE Systems, które przez ostatnie 5 lat zainwestowało 4,4 mld GBP w badania i rozwój. Koncern dokonał inwestycji w szereg technologii w sektorze lotniczym, w tym: SABRE – napęd łączący technologie stosowane w silnikach odrzutowych i rakietowych, czy kabinę załogi wykorzystującą technologię mieszanej rzeczywistości (Rozwój SABRE, 2015-11-02, Adaptowalne bsl przyszłości, 2017-10-02).