Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Awaria F-16 na Aero India 2009

Lotnictwo wojskowe, 15 lutego 2009

W czasie lądowania po locie pokazowym na Aero India 2009 w bazie Yelahanka w myśliwcu F-16 pękły opony kół podwozia głównego. W wyniku tej awarii nikt nie został poszkodowany.

Awaria wywołała panikę wśród widzów, jednak nie spowodowała przerwy w pokazach, ponieważ lot F-16 (nr IN3016) je zakończył. Samolot ściągnięto z pasa i w ciągu pół godziny wymieniono uszkodzone opony. Przedstawiciele producenta F-16, koncernu Lockheed Martin, stwierdzili, że to dowód na podatność eksploatacyjną samolotu. Przedstawiciele innych dostawców komentują nieoficjalnie, że w ich samolotach opony po prostu nie pękają.

Według pilota, Paula Bear Randalla, możliwość pęknięcia opony prawego podwozia wskazywał system pokładowy jeszcze przed lądowaniem. Pierwsza z opon zapaliła się tuż po przyziemieniu, druga pod koniec kołowania. Obie opony wybuchły prawdopodobnie z powodu zbyt intensywnego hamowania i wywołanego tarciem ciepła. Możliwe jednak, że zamontowane w samolocie opony były wadliwe.

Partia wadliwych, odrzuconych wcześniej przez Grecję, opon trafiła do Polski wraz z zakupionymi przez nasz kraj samolotami F-16. Zostały one wyeliminowane z eksploatacji.

Dwa z czterech pokazywanych na Aero India F-16 to samoloty Block 60 zakupione przez Zjednoczone Emiraty Arabskie (prezentowano je ze zbiornikami konforemnymi, taki właśnie samolot uległ awarii). Przedstawiciele wojsk lotniczych Indii podejrzewają, że kilka dni wcześniej latali nimi piloci z wrogiego Pakistanu, którzy przebywali w ZEA. Pakistan dysponuje F-16A/B starszej generacji (Block 15, przez prawie 15 lat Amerykanie z powodów politycznych nie zgadzali się na przekazanie części z zamówionych w 1991 samolotów, mimo że zostały one już opłacone). Indie obawiają się jednak, że kraje arabskie w ramach solidarności islamskiej mogą Islamabadowi wypożyczyć nawet dwie eskadry F-16 w wypadku wybuchu konfliktu zbrojnego, a obecnie pomagają w szkoleniu pakistańskich pilotów (Pakistańczycy wspierali kraje arabskie w wojnie z Izraelem w 1967).

W Aero India 2009 wzięło udział 592 wystawców z 25 krajów, w 303 z zagranicy. To rekord w 8-letniej historii pokazów.

Producent F-16, Lockheed Martin uczestniczy w przetargu na 126 myśliwców wielozadaniowych (MMRCA) dla lotnictwa wojskowego Indii, wartych potencjalnie 12 mld USD.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.