Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Chińskie podróbki Su-27SK

Lotnictwo wojskowe, Przemysł zbrojeniowy, Strategia i polityka, 17 lutego 2009

Przedstawiciele Rosji po raz pierwszy przyznali oficjalnie, że Chiny stworzyły bezprawnie kopie samolotów wielozadaniowych Su-27SK. Spowodowało to przerwanie realizacji kontraktu z 1995, dotyczącego produkcji licencyjnej tych maszyn. Obie strony chcą jednak rozwiązać problem.

Rosjanie zareagowali ostro na chińskiego J-11B nie tylko z powodu prostej kradzieży własności intelektualnej. Wizja zalewających międzynarodowy rynek tańszych odmian Su-27, nie jest całkowicie nierealna... / Zdjęcie: rupeenews.com

Informację przekazał Michaił Pogosjan, wiceprezes korporacji OAK, grupującej niemal wszystkich rosyjskich producentów lotniczych, w trakcie konferencji prasowej na targach Aero India.

Przypomnijmy, że w 1995 Chiny i Rosja zawarły umowę o produkcji licencyjnej 200 egz. samolotów Su-27SK, nazwanych J-11, za 2,5 mld USD. Rosyjskie media doniosły jednak, że w 2004, Suchoj zerwał umowę, po wyprodukowaniu w zakładach w Szenjang 95 samolotów. Powodem było powstanie wersji J-11B, która miała być wyposażona m.in. w rodzimy silnik WS-10A, radar, cyfrową awionikę, doposażona w chińskie pociski rakietowe i z płatowcem, w którym na większą skalę zastosowano kompozyty.

Władze w Pekinie potwierdziły ten fakt ostatecznie w 2007. Twierdzono wówczas, że Chiny przezbroiły w wersję B cały pułk, lub przynamniej 2 eskadry. Z ostatniej wypowiedzi wiceprezesa Pogosjana wynika jednak, że w zakładach w Szenjang powstało jedynie 6 prototypów, które i tak zostały wyposażone w bardziej sprawne, rosyjskie silniki.

Cały sprawa w praktyce zamroziła realizację poważniejszych kontraktów zbrojeniowych na parę lat. Rosjanie uznali, że J-11B jest nieprawnie budowaną kopią Su-27SK, co godzi w prawa kompanii Suchoj. Chińczycy twierdzili, że tworzą rodzimą konstrukcję. Ostatecznie Pekin zgodził się na zakończenie własnego programu. Według Pogosjana, zapewnienie tego typu padło z ust członków delegacji chińskiej, w czasie ostatniej, grudniowej tury rozmów komisji dwustronnej ds. współpracy wojskowej i technicznej.

Według ekspertów, taka zmiana stanowiska wiąże się z chęcią zakupu przez Chiny kilkudziesięciu Su-33, pokładowej odmiany Su-27, przewidzianej dla nowego chińskiego lotniskowca (zobacz: Oficjalnie o chińskim lotniskowcu). Nie oznacza to jednak, że po zrealizowani kontraktu, ChRL ponownie nie wznowi prac nad własną odmianą Su-27.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.