Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Chinooki na pokładzie HMS Queen Elizabeth

Lotnictwo wojskowe, Marynarka wojenna, 12 lutego 2018

Para ciężkich śmigłowców transportowych Chinook i 2 śmigłowce transportowe Merlin Mk2 ze składu eskadry Royal Air Force (RAF, królewskich wojsk lotniczych W. Brytanii) z Boscombe Down, zajmującej się próbami i oceną operacyjną statków powietrznych, 2 lutego wylądowała na pokładzie lotniskowca HMS Queen Elizabeth, przebywającego w Portsmouth. Ich załogi lotnicze stanowili piloci i specjaliści RAF, Royal Navy (królewskiej marynarki wojennej W. Brytanii) i Royal Marines (korpusu piechoty morskiej W. Brytanii). Wszystkie wiropłaty są wyposażone w specjalną aparaturę pomiarową.

Chinook na podnośniku HMS Queen Elizabeth. Jak widać śmigłowiec nie mieści się na nim w całości, ale można go przemieścić do wnętrza hangaru bez składania łopat wirników nośnych / Zdjęcie: MO W. Brytanii

Następnie 5 lutego dołączyły do nich 2 Merliny Mk2 ze składu 820 Naval Air Squadron (NAS, eskadry lotnictwa morskiego). Wszystkie śmigłowce wezmą udział w próbach, których celem jest ustalenie warunków, w jakich mogą operować z pokładu lotniskowca. Załogi lotnicze i personel obsługowy będą gromadzić dane dotyczące startów, lądowań i manewrów przy różnych warunkach pogodowych, sile wiatru i stanie morza. Po przeprowadzeniu analiz zebranych informacji zostanie wydana zgodna na operowanie śmigłowców z pokładu HMS Queen Elizabeth.

Ponieważ jednym z etapów obecnych prób HMS Queen Elizabeth jest wizyta w porcie w Gibraltarze (lotniskowiec zawitał tam 9 lutego), w obawie przed uszkodzeniem śmigłowców, a zwłaszcza ich wyposażenia badawczego, przez silne wiatry i burze na Zatoce Biskajskiej, konieczne było przeniesienie ich do hangaru znajdującego się pod pokładem. Zadanie to nie było problemem nawet w przypadku Chinooków, które zmieściły się na podnośnikach i we wnętrzu hangaru bez składania łopat wirników nośnych. Operacja, wykonywana po raz pierwszy w historii, trwała ok. 2 h (Kolejne próby HMS Queen Elizabeth , 2018-01-29).

W bieżącym roku przeprowadzone jeszcze będą próby operowania z pokładu HMS Queen Elizabeth wielozadaniowych samolotów bojowych F-35B Lightning II (wersji skróconego startu i pionowego lądowania). Docelowo lotniskowiec ma być przystosowany do przenoszenia F-35B i śmigłowców Chinook, Merlin Mk 2/Mk 3/ Mk 4, Wildcat i Apache (Zakończono próby uzbrojenia F-35, 2017-12-20, Uzbrojony F-35B na rampie , 2017-08-14).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2018 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.