Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Nowe serbskie bsl

Przemysł lotniczy, Lotnictwo wojskowe, Lotnictwo cywilne, Imprezy branżowe, 12 marca 2018

W dniach 8 i 9 marca podczas drugiego Szczytu lotniczego Europy Południowo-Wschodniej (SEAS) w Belgradzie zaprezentowano trzy nowe serbskie bezzałogowe statki latające. Ich producentem jest prywatne przedsiębiorstwo Composite Technology Team (CTT) ze stolicy kraju.

Działające w branży bsl od 2006 CTT specjalizuje się w badaniach i rozwoju nowoczesnych i superlekkich materiałów kompozytowych i związanych z tym technologii, a także w projektowaniu, produkcji i certyfikacji struktur kompozytowych i produktów dla przemysłu lotniczego.

Wizualizacja pseudosatelity PUPIN

Pseudosatelita operujący na dużej wysokości (HAPS) PUPIN, nazwany na cześć serbsko-amerykańskiego fizyka Mihajlo Pupina, to bezzałogowiec zasilany energią słoneczną, zaprojektowany do wykonywania lotów na wysokości 20 km i pozostawania w powietrzu przez miesiące. Bsl przystosowany jest do przenoszenia różnego rodzaju ładunków, w tym urządzeń telekomunikacyjnych, obserwacyjnych i rozpoznawczych.

Poszukujące dużych partnerów z branży lotniczo-kosmicznej CTT jest jednym z zaledwie pięciu przedsiębiorstw na świecie, które obecnie pracują nad rozwojem HAPS. Plan spółki zakłada niezwłoczne rozpoczęcie testów PUPINa w celu udowodnienia słuszności koncepcji i kontynuowania dalszego rozwoju dla potrzeb różnorodnych misji wojskowych i cywilnych.

Dwa inne realizowane obecnie przez CTT projekty bezzałogowców, oznaczone jako NT w hołdzie słynnemu serbsko-amerykańskiemu naukowcowi Nikoli Tesli, to NT155 (klasy MALE) i NT161.

Model bsl NT155

Zaprezentowany w formie modelu podczas SEAS NT155 ma na celu rozwiązanie problemów napotykanych podczas opracowywania większości istniejących bsl klasy MALE – całkowicie kompozytowa konstrukcja płatowca ma zapewnić odpowiednią aerodynamikę, wytrzymałość i małą masę własną, przy jednoczesnej zdolności do przenoszenia pod skrzydłami uzbrojenia, wyposażenia optoelektronicznego i zbiorników paliwa. Według obliczeń konstruktorów NT155 ma mieć maksymalną masę startową 1000 kg, rozwijać prędkość przelotową 140 km/h i dysponować długotrwałością lotu wynoszącą co najmniej 16 h.

Modułowy bezzałogowiec NT161 / Zdjęcia: Igor Bozinovski

Z kolei NT161 został zaprojektowany z wykorzystaniem doświadczeń zdobytych podczas budowy zwiadowczo-obserwacyjnego bsl NT150, który wykonał pierwszy lot w 2006 i był częścią portfolio CTT do czasu sprzedaży szwajcarskiej UVS Group w 2012.

NT161 to modułowy bsl, który ma być zdolny do wykonywania wielu różnorodnych misji po zabudowaniu odpowiednich urządzeń – zintegrowanej awioniki, kamer, zbiorników paliwa, spadochronów i akumulatorów. NT161, napędzany silnikiem o mocy 20 KM i mający maksymalną masę startową 85 kg, ma wykonać swój pierwszy lot jeszcze w tym roku i rozwinąć prędkość przelotową 120 km/h z ładunkiem użytecznym 25 kg.

Na podstawie informacji Igora Bozinovskiego


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2018 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.