Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Katastrofa pod Amsterdamem

Lotnictwo cywilne, 25 lutego 2009

Dzisiaj rano rejsowy Boeing B737-800 Turkish Airlines rozbił się w czasie podchodzenia do lądowania na Schiphol Airport. Zginęło 9 osób, ok. 50 jest rannych. Przyczyny katastrofy nie są jeszcze znane.

Samolot spadł ok. kilometra od początku pasa startowego i kilkadziesiąt metrów o drogi A9. Część ekspertów twierdzi jednak, że należałoby mówić raczej o awaryjnym przyziemieniu. Inaczej liczba ofiar byłaby zdecydowanie większa

B737-800 (lot TK 1951) leciał z Istanbułu, mając na pokładzie 128 pasażerów i 7 członków załogi. Według dostępnych informacji, lot przebiegał normalnie, aż do momentu podchodzenia do lądowania.

Samolot spadł niemal kilometr od początku pasa startowego amsterdamskiego lotniska Schiphol, 5. pod względem liczby przyjmowanych pasażerów portu lotniczego Europy. Do zdarzenia doszło o 10.31.

Według relacji świadków, samolot gwałtownie zmniejszył wysokość, po czym wyrównał lot, by po chwili ponownie opaść nosem ku ziemi. Tym razem wysokość była już za mała na skuteczny kontrmanewr. Pilotom udało się jedynie na tyle zmniejszyć kąt zetknięcia, że maszyna nie została kompletnie zniszczona. Przetrwała górna część kabiny pilotów, jak również przednia i środkowa część kadłuba - mimo, że się od siebie rozdzieliły. Zniszczeniu uległa część ogonowa, która oderwała się od kadłuba i rozpadła na mniejsze elementy. Samolot stracił również silniki.

Według oficjalnych danych, dostępnych w kilka godzin po wypadku, zginęło 9 osób, w tym 3 członków załogi. Rannych zostało 50 osób, w tym połowa ciężko.

Na razie nie ustalono, co mogło być najbardziej prawdopodobną przyczyną katastrofy. Wiadomo jedynie, że nie była nią pogoda, określana jako normalna.

Zachowanie samolotu świadczy o przeciągnięciu. Może to potwierdzać podana przez obsługę lotniska prędkość - ok. 140 w., czyli w praktyce minimalna dla B737 w trakcie przyziemienia (ze stosunkowo niewielką masą i przy maksymalnym wychyleniu klap). Nie wiadomo jednak, dlaczego tak się stało.

Samolot został zbudowany w 2003, a ostatni przegląd główny zrealizowano rok temu. Turkish Airlines, posiadająca 129 samolotów, uchodzi za jedną z bezpieczniejszych linii. W ciągu ostatnich 25 lat, nie licząc dzisiejszego wypadku, z udziałem jej samolotów wydarzyły się 3 katastrofy, w których zginęły 132 osoby.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.