Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Pandury i Land Rovery dla Czech

Przemysł zbrojeniowy, Strategia i polityka, Wojska lądowe, 03 marca 2009

Wczoraj czeskie władze wydały zgodę na zakup 107 transporterów opancerzonych Pandur II w spółce Defendia CZ. Podpisanie finalnej umowy spodziewane jest w najbliższym czasie. Do listopada Praga powinna również zakupić 79 terenowych Land Roverów.

17 wyprodukowanych transporterów Pandur II 8x8 z wieżami RCWS-30, w konfiguracji czeskiej, na dziedzińcu zakładów Steyr-Daimler-Puch Spezialfahrzueg (SSF) w Wiedniu. Nie zostały one do tej pory odebrane przez Pragę. Na konto Steyera nie wpłynęły za nie żadne pieniądze. W ubiegłym roku z tego właśnie powodu mówiło się o masowych zwolnieniach, a nawet o bankructwie austriackiego zakładu / Zdjęcie: SSF

Czesi zamówili 199 egz. Pandurów II w 2006. Głównym wykonawcą miała być czeska Defendia, a w doposażenie transporterów, produkowanych przez Steyra - przedsiębiorstwa kontrolowanego przez amerykański General Dynamics Land Systems Europe - miały być również zaangażowane Zakłady z Novégo Jičína i Šternberku, ale także Letecké prístroje Praha, MESIT, DICOM, morawska MEOPTA i producent symulatorów E-COM ze Slavkova. Do nich miało trafić 40% wartości kontraktu o wartości 23 mld koron (ok. 3,7 mld zł, według aktualnego kursu).

W grudniu 2007 nowy czeski rząd zerwał jednak umowę. Testy poligonowe wykazały, że Pandury nie spełniają 24 z 93 wymogów, określonych przez kupującego (zobacz: Czechy wypowiedziały umowę na dostawę Pandurów). Praga zaproponowała nowe warunki - zmniejszenia liczby zamówionych pojazdów do 107 i obniżenia ceny jednostkowej. Rozmowy nie przyniosły jednak rezultatów i zostały czasowo zerwane rok temu (zobacz: Negocjacje Czech z GDLSE do 5 marca).

Ostatecznie działania rządu przyniosły jednak skutek. Steyer oraz jego czescy kontrahenci ugięli się w końcu przed rządem. Umowa, która zostanie niedługo podpisana, dotyczy 107 transporterów, z czego 72 bojowe, z wieżą RCWS-30 od Rafaela, 11 wozów dowódców kompanii z wieżą RCWS-30, 8 pojazdów rozpoznania z radarem pola walki, 8 rozpoznania bez radaru pola walki, 4 wozy wsparcia saperskiego i 4 ewakuacji medycznej. Dostawy powinny zostać zrealizowane w latach 2009-2013. Pojazdy trafią do 4 Brygady Szybkiego Reagowania w Zatecu.

Wartość kontraktu wynosi 12 mld koron (1,92 mld zł), a w cenę tę wlicza się także koszty 20-letniego serwisowania. Naprawy będą przeprowadzane w czeskich, wojskowych zakładach remontowych. Transakcji ma towarzyszyć offset, w wysokości 150% wartości umowy.

Ministerstwo obrony poinformowało jednocześnie, że do listopada 2009 resort ma zamiar pozyskać 79 terenowych Land Roverów Defender w kilku odmianach. Samochody trafią do Afganistanu, dla zastąpienia starych samochodów UAZ-469, oraz dla jednostek, które wejdą w skład czesko-słowackiej brygady szybkiego reagowania sił UE.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.