Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Dźwig upadł na kadłub fregaty proj. 17A

Przemysł zbrojeniowy, Marynarka wojenna, 05 maja 2018

Indyjskie media informują o wypadku, który wydarzył się 17 kwietnia 2018 ok. 20:00 w stoczni Garden Reach Shipbuilders & Engineers (GRSE) w Kalkucie (Kolkata) w Indiach. 250-tonowy na budowany w stoczni kadłub pierwszej indyjskiej fregaty proj. 17A przewrócił się żuraw bramowy. W efekcie poważnie uszkodzony został nie tylko sam kadłub, ale także hala, w której montowane są segmenty kadłubów (Module Hall). Szczątki żurawia całkowicie zablokowały oba suche doki stoczni.

Żuraw bramowy Goliath upadł nie tylko na kadłub budowanej fregaty, ale także na halę montażu segmentów kadłubów (Module Hall). Szczątki żurawia całkowicie zablokowały oba suche doki stoczni / Zdjęcie: defenceaviationpost.com

Do wypadku doszło w wyniku bardzo silnego wiatru, o prędkości dochodzącej do 100 km/h. Na szczęście obyło się bez ofiar w ludziach. Kierownictwu stoczni udawało się ukrywać przed opinią publiczną zniszczenie żurawia przez dwa tygodnie. Doniósł o niej dopiero portal defenceaviationpost.com. Jednym z powodów ukrywania awarii było wcześniejsze rozpoczęcie prywatyzacji GRSE, która obecnie należy do Ministerstwa Obrony Indii. Akcje stoczni miały pojawić się wkrótce na giełdzie.

Żuraw bramowy Goliath miał wysokość 47 m, a szerokość 116 m. Został zbudowany przez McNally Bharat Engineering Company Limited (MBE) w ramach modernizacji GRSE przeprowadzonej w latach 2012-2013 przez szwedzko-duńską Ramboll. Żuraw zmontowano z komponentów dostarczonych przez przedsiębiorstwa europejskie. Eksperci szacują, że naprawa szkód i budowa nowego żurawia może potrwać co najmniej 2,5 roku.

Indyjska marynarka wojenna zamówiła 7 fregat proj. 17A w marcu 2015. Zaprojektowane je z udziałem włoskiej Fincantieri. 4 z zamówionych okrętów ma zbudować państwowa Mazagon Dock Ltd (MDL), a 3 GRSE. Cięcie blach na pierwszą fregatę proj. 17A rozpoczęto w tej stoczni 16 lutego 2017. Przekazanie gotowej fregaty odbiorcy zaplanowano na 2022.

Na razie nie wiadomo, jak kwietniowy wypadek wpłynie na dotrzymanie tego terminu. Władze stoczni rozważają szybką naprawę zbudowanego dotąd fragmentu kadłuba i dalszą budowę z wykorzystaniem mniejszych modułów (50 lub 100 t zamiast 200 t), co ma ograniczyć opóźnienie. Twierdzą nawet, że może uda się dotrzymać pierwotnego terminu zakończenia budowy fregaty.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.