Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Chorwackie okręty dla Libii

Marynarka wojenna, Przemysł zbrojeniowy, 06 marca 2009

Pod koniec lutego libijska straż przybrzeżna zamówiła w stoczniach, należących do chorwackiej Adria Mar, 6 dodatkowych łodzi patrolowych typu PV30-LS. Libia rozważa również zakup 3 korwet dla marynarki wojennej i 3 dużych okrętów patrolowych dla straży.

Łodzie patrolowe rodziny PV30-LS okazały się prawdziwym przebojem eksportowych Adria Mar - całkowite zamówienie libijskie wzrosło już do 16 jednostek tego typu

Chorwacja stała się w ostatnim okresie jednym z podstawowych dostawców dla libijskich służb morskich. W 2006 Adria Mar zbudowała 2 pierwsze, 30-metrowe łodzie patrolowe PV30-LS o wyporności ok. 130 t. Kolejna para jednostek, wykonana według zmodernizowanych planów, miała już nieco mniejsza wyporność. Kontrakt na dostawę wszystkich 10 łodzi trwa.

Dodatkowo, pod koniec lutego, Libijczycy zamówili kolejne 6 jednostek o oznaczeniu OB31, które są wersją rozwojową poprzednich kutrów.

Obecnie finalizowane są również rozmowy w sprawie dostaw 3 okrętów patrolowych dla straży przybrzeżnej. Nowe okręty mają mieć długość 60 m i pokład lotniczy. Trypolis wydał już w tej sprawie wstępną zgodę, jednak konieczne jest jeszcze ustalenie sposobów finansowania kontraktu - każda z jednostek ma kosztować 30 mln USD.

Chorwaci chcą również dostarczyć większe okręty. O ile szanse budowy 3 okrętów dla straży przybrzeżnej są bardzo duże, kontrakt, dotyczący 3 małych korwet (na rysunku) ciągle jest negocjowany / Zdjęcie i rysunek: Adria Mar

Adria Mar ma również bardzo dobre kontakty z libijską marynarka wojenną. Lata sankcji gospodarczych, nałożonych przez Radę Bezpieczeństwa ONZ, spowodowały odcięcie od dostaw nowych okrętów, a nawet remontów starych jednostek. Obecnie w chorwackich stoczniach w Kraljevicy i Trogirze, prowadzone są generalne remonty 3 okrętów, w tym jednostki desantowej i kutra rakietowego Projektu 1234. Wartość prac remontowych to 50 mln USD. Finalizowane są również umowy o remontach 5 kutrów patrolowych typu Combattante II, które powinny zostać przeprowadzone w ciągu najbliższych 3 lat.

Adria Mar ma także poważne szanse na otrzymanie zlecenia na budowę trzech małych korwet o wyporności 1000-1500 t i długości 60-82 m. Według chorwackich mediów, zawarcie umowy jest bardzo prawdopodobne. Największy konkurent - francuskie korwety typu Gowind - mimo, że mają nieco większy potencjał bojowy, są zdecydowanie droższe, również z powodu większych rozmiarów (długość ponad 100 m).


Drukuj Góra