Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Rafale tankuje z A400M

Lotnictwo wojskowe, Przemysł lotniczy, 11 czerwca 2018

Francuska Direction générale de l'armement (DGA, agencja ds. zamówień wojskowych) zakończyła próby tankowania samolotu wielozadaniowego Rafale z A400M za pomocą przewodów elastycznych. W badaniach brał też udział personel centrum badawczego wojsk lotniczych (Centre d’Expériences Aériennes Militaires, CEAM). Według przedstawicieli DGA już wkrótce wydane zostanie zezwolenie na rutynowe wykonywanie takich procedur przez jednostki Armée de l'Air  (wojsk lotniczych Francji) i Aviation navale (lotnictwa marynarki wojennej). Do zadań wojska należeć będzie opracowanie procedur operacyjnych i szkoleniowych, które umożliwią użycie A400M jako tankowca, zwłaszcza podczas misji ekspedycyjnych, dzięki czemu zmniejszy się obciążenie francuskich C-135FR/KC-135, a w przyszłości także A330 MRTT Phénix (Nocne loty Rafale nad ZEA, 2018-03-29, Francuskie zakupy uzbrojenia, 2018-02-12).

Wielozadaniowy samolot bojowy Rafale pobiera paliwo z A400M / Zdjęcie: DGA

Podczas testów Rafale pobierał paliwo z A400M na różnych wysokościach i przy różnych prędkościach lotu, w tym także w trakcie symulowanych sytuacji awaryjnych – uszkodzenia silnika i układu sterowania lotem. Próby wykonywano w dzień i w nocy (w tym z użyciem okularowych wzmacniaczy obrazu), w różnych konfiguracjach Rafale (m. in. lekkiej i ciężkiej na ogon, wytwarzającej największy opór, Chesapeake 2018 zakończone , 2018-05-23).

Pojemność zbiorników paliwa A400M wynosi 63,5 tys. l. Samolot może służyć jako tankowiec podając naftę innym samolotom lub śmigłowcom za pomocą 3 przewodów elastycznych – jednego nawiniętego na bęben umieszczony w kadłubie i dwóch znajdujących się w zasobnikach pod skrzydłami. W razie potrzeby w ładowni można zabudować 2 dodatkowe zbiorniki mieszczące 7,2 tys. l nafty każdy. Wydatek paliwa przetaczanego przez przewód elastyczny to 2 tys. l/min (6 Hornetów tankuje z A400M, 2017-12-22).

Wszystkie seryjne A400M standardowo mają zabudowany układ nadzorujący przetaczanie paliwa, wzmocnienia struktury ładowni pozwalające na zamontowanie w niej dodatkowych zbiorników paliwa i bębna z przewodem elastycznym, podskrzydłowe węzły mocowania zasobników z przewodami elastycznymi oraz niezbędne elementy instalacji paliwowej w kadłubie i skrzydłach. Przekształcenie samolotu z konfiguracji transportowej w tankowiec ma zajmować około 2 h.

Próby tankowania z A400M mają być kontynuowane w przyszłym roku. W planach jest m. in. jednoczesne pobieranie paliwa przez parę Mirage 2000 z użyciem zasobników podskrzydłowych i przetaczanie nafty samolotom transportowym za pomocą zestawu zabudowanego w kadłubie A400M, a także testy nowych zasobników podskrzydłowych umożliwiających tankowanie śmigłowców.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.