Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

GXV-T – pojazd kołowo-gąsienicowy DARPA

Przemysł zbrojeniowy, Wojska lądowe, 24 czerwca 2018

DARPA (Defense Advanced Research Projects Agency od kilku lat realizuje program budowy pojazdu o nowych możliwościach poruszania się w trudnym terenie, zapewniającego większą niż to dotąd możliwe ochronę jego wnętrza. Ma on być znacznie lżejszy niż współcześnie użytkowane pojazdy opancerzone, poruszać się z większą prędkością i w dowolnym terenie oraz być obsługiwany przez zmniejszoną załogę. Ważne jest też ograniczenie sygnatury radiolokacyjnej i w podczerwieni nowego pojazdu. Niezbędne do tego technologie powstają w ramach programu Ground X-Vehicle Technology (GXV-T), rozpoczętego w maju 2014 przez TARDEC (Tank Automotive Research, Development and Engineering Center).

Demonstrator technologii GXV-T pokazuje możliwości niezależnego zawieszenia zbudowanego przez CMU NREC / Zdjęcie: DARPA

W kwietniu 2016 DARPA ogłosiła, że do realizacji programu GXV-T wybrała 8 partnerów: Carnegie Mellon University, Honeywell International, Leidos, Pratt & Miller, QinetiQ, Raytheon BBN Technologies, Southwest Research Institute i SRI International. Wcześniej kontrakty na opracowanie cząstkowych technologii uzyskał m.in. QinetiQ (1,5 mln USD we wrześniu 2015 na zintegrowany napęd elektryczny) i Honeywell (w lutym 2016 – opracowanie systemu orientacji przestrzennej z wykorzystaniem rzeczywistości wirtualnej).

Hybrydowe koło o zmiennej geometrii, które może funkcjonować jak konwencjonalne koło lub jako napęd gąsienicowy (przy konfiguracji jak na zdjęciu) / Zdjęcie: DARPA

W maju 2018 w Aberdeen Test Center po raz pierwszy pokazano demonstrator technologii nowego pojazdu. Porusza się on z wykorzystaniem Reconfigurable Wheel-Track (RWT) – swego rodzaju kół o zmiennej geometrii zaprojektowanych przez zespół Carnegie Mellon University National Robotics Engineering Center (CMU NREC). Łączy on możliwości napędu kołowego, wykorzystywanego na drogach, i gąsienicowego – do poruszania się w terenie. Pojazd napędzany jest silnikami elektrycznymi o mocy 100 kW umieszczonymi wewnątrz kół, co ułatwia sterowanie i zwiększa manewrowość. Szczególnie w połączeniu zaprojektowanym przez Pratt & Miller zawieszeniem aktywnym o niespotykanym skoku – 42 cale w górę i 30 cali w dół. Pozwala ono na sprawne poruszanie się na zboczach o bardzo dużym nachyleniu przy zachowaniu kadłuba w położeniu poziomym, co zapewnia większy komfort załodze.

Załoga GXV-T ma też do dyspozycji inne udogodnienia. Wirtualny kokpit umożliwia dobrą orientację sytuacyjną mimo braku okien w pojeździe z wykorzystaniem gogli 3D. Integruje on dane z wielu kamer video i LIDAR dzięki systemowi V-PANE Raytheona BBN Technologies. Testy 2. fazy wykazały, że system umożliwia sprawne poruszanie się w trudnym terenie zarówno z małą, jak i dużą prędkością. Kierowca jest też wspierany przez system ORCA (Off-Road Crew Augmentation) optymalizujący trasę dla jak najbezpieczniejszego i najszybszego przemieszczania się w terenie.

Systemy wspierające załogę są testowane na wielu pojazdach. Ich modyfikacje pozwalają na badanie różnych wersji nowych rozwiązań.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2022 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.