Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Projekt wstępny KF-X

Przemysł lotniczy, Przemysł zbrojeniowy, Lotnictwo wojskowe, 30 czerwca 2018

Po 30 miesiącach od rozpoczęcia programu rozwoju rodzimego myśliwca wielozadaniowego KF-X, południowokoreańska DAPA (Defense Acquisition Program Administration) przeprowadziła – od 26 do 28 czerwca – wstępny przegląd projektu (preliminary design review, PDR). Potwierdzono spełnienie wszystkich wymagań systemowych. Jung Kwang-sun, szef programu KF-X w DAPA poinformował, że teraz nastąpi faza CDR (critical design review). Plan przewiduje zakończenie projektowania samolotu we wrześniu 2019. Wtedy ma rozpocząć się budowa prototypów.

Projekt wstępny KF-X z pociskami MBDA Meteor podwieszonymi pod kadłubem. Południowokoreański samolot nie jest projektowany z rygorystycznym zachowaniem technik stealth / Ilustracja: DAPA

Projekt w obecnej fazie został ukończony po wielu badaniach w tunelu aerodynamicznym i obliczeniach komputerowych. W ten sposób powstaje dwusilnikowy samolot ze zdwojonym usterzeniem pionowym uwzględniający wymagania stealth. Obecny projekt nosi oznaczenie C-109.

Zatwierdzony projekt przewiduje umieszczenie pod końcówkami skrzydeł KF-X europejskich pocisków krótkiego zasięgu IRIS-T / Ilustracja: DAPA

Co ciekawe, z ilustracji ujawnionych przez DAPA wynika, że KF-X będzie uzbrojony w europejskie pociski produkowane przez MBDA. Pod kadłubem samolot ma przenosić 4 kpr średniego zasięgu Meteor, a pod końcówkami skrzydeł 2 pociski krótkiego zasięgu IRIS-T. To spore zaskoczenie, bo pierwotnie Koreańczycy planowali wykorzystanie amerykańskich AIM-120 i AIM-9 Sidewinder produkowanych przez Raytheona. Z tym mogłyby się jednak wiązać poważne ograniczenia eksportowe, których chce uniknąć Seul. Anonimowi specjaliści z DAPA podkreślają, że europejskie pociski są droższe i trudniejsze do zintegrowania z samolotem. Dlatego zaznaczają, że jeśli Amerykanie złagodzą warunki dostaw, możliwy będzie powrót do ich uzbrojenia.

KF-X powstaje przy współpracy należącej do DAPA Agency for Defense Development z Korea Aerospace Industries. Zagranicznym partnerem programu jest Indonezja, która finansuje go w 20%. Oblot prototypu zaplanowano na 2022, a zakończenie testów do 2026 (Prototyp AFAR dla KF-X, 2017-07-15).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2021 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.