Niemiecki IBD Deisenroth Engineering przedstawił nowy system aktywnej ochrony pojazdów pancernych – SMART-PROTech. Ma to być względnie tania i skuteczna odpowiedź na zagrożenie stwarzane przez pociski z głowicami tandemowymi. Nowy produkt to rodzaj hybrydy, pozbawionej wad dotychczas oferowanych systemów aktywnych, które zresztą nie są akceptowane w niektórych krajach, a jednocześnie dającej duże prawdopodobieństwo pokonania atakującego pocisku.
SMART-PROTech składa się z modułów, z których każdy zawiera czujnik i jeden lub dwa przeciwpociski – zależnie rozmiaru, położenia i orientacji modułu. Jeden z ładunków jest skierowany zwykle skośnie do góry, a drugi skośnie w dół. Czujnik reaguje jedynie na duże ładunki, które mogłyby zniszczyć chroniony pancerz. Gdy pojazd zostaje trafiony przez głowicę tandemową, głowica prekursora zostaje zneutralizowana przez pancerz pasywny, a uderzenie aktywuje ładunek, który niszczy głowicę główną. Każdy moduł jest wyposażony w lekką osłonę zapobiegającą przypadkowym uszkodzeniom.
Moduły SMART-PROTech są całkowicie niezależne od systemów chronionego pojazdu. Instaluje się je na zewnątrz pancerza głównego. Zdaniem specjalistów IBD, pozwala to na uzyskanie mniejszej masy całkowitej chronionego obiektu i niskiego kosztu w stosunku do innych systemów ochrony aktywnej.
IBD oferuje moduły ceramiczne, dostosowane do kształtu chronionego pancerza, znacznie lżejsze niż moduły stalowe o podobnych parametrach ochronnych. System został już wstępnie przetestowany, okazując się skuteczny przeciwko różnym typom przenośnych zestawów przeciwpancernych. Teraz IBD poszukuje producenta platform opancerzonych, z którym mógłby przeprowadzić próby na realnym pojeździe.