Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Trent 800 do modyfikacji

Lotnictwo cywilne, 16 marca 2009

Rolls Royce modyfikuje instalację paliwową w silnikach RB211, rodziny Trent 800, napędzających Boeingi B777. Sprzyja ona tworzeniu się grudek lodu w nafcie lotniczej. Do czasu wprowadzenia modyfikacji, piloci będą okresowo otwierać całkowicie przepustnicę gazu, dla wysysania lodu.

Widok wymiennika ciepła po próbie, imitującej warunki lotu w bardzo niskich temperaturach / Zdjęcie: NTSB

17 stycznia 2008, podchodzący do lądowania na Heathrow Boeing B777 British Airways, stracił zasilanie elektryczne i moc silników. Pilotowi, mimo nie wysuniętego podwozia, udało się wylądować na trawie przed pasem startowym. Jedna osoba odniosła poważne obrażenia (zobacz: Wypadek na Heathrow).

26 listopada tego samego roku B777-200ER (N862DA), należący do Delta Air Lines, w czasie lotu z Szanghaju do Atlanty, stracił ciąg prawego silnika. Załoga, postępując zgodnie z instrukcją, obniżyła lot z 13 000 do 10 300 m. Silnik odzyskał moc. Lądowanie odbyło się bez żadnych incydentów (zobacz: Utrata ciągu).

Oba zdarzenia były badane przez brytyjskie (AAIB) oraz amerykańskie (NTSB) komisje ds. wypadków lotniczych. Wnioski ze śledztw były identyczne: w bardzo niskich temperaturach, w instalacji paliwowej osadzały się drobiny lodu, powstającego z wody, zawartej w nafcie lotniczej.

Według ostatnich doniesień, lód osadzał się w olejowo-paliwowym wymienniku ciepła. Rolls-Royce poinformował, że opracowuje już nowy typ tego urządzenia. Prace potrwają jednak rok.

Zarówno AAIB, jak i NTSB uznały, że wypadki tego typu mogą się powtórzyć. Nie chcąc wyłączać ze służby ok. 220 B777, napędzanych silnikami rodziny Trent 800, opracowano wytyczne działań pilotów, w przypadku obniżenia temperatury paliwa do - 10ºC.

Nakazano w nich okresowe zwiększanie pułapu samolotu, połączone z maksymalnym otworzeniem przepustnicy gazu. Gdy samolot będzie leciał na tym samym pułapie dłużej niż 2 h, przed przystąpieniem do zniżania i manewru lądowania, należy również całkowicie otworzyć przepustnicę na 10 sekund. Zabiegi te powinny być wystarczające do wypłukania grudek lodu z wymiennika ciepła.

Cała sprawa nie zmienia faktu, że B777 są jednymi z najbardziej bezpiecznych samolotów pasażerskich świata. Mimo, że od 1995 do służby weszło ponad 760 egz. tych maszyn, zanotowano tylko jeden wypadek całkowitego skasowania płatowca - w czasie opisanego, awaryjnego lądowania na Heathrow. W trakcie całego okresu użytkowania, żaden z pasażerów i członków załogi nie stracił w nich życia. Jedyną ofiarą śmiertelną był mechanik, zmarły w wyniku poparzeń po pożarze, który wybuchł w czasie tankowania samolotu.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.