Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Boeing oferuje USAF F-15X

Przemysł zbrojeniowy, Przemysł lotniczy, Lotnictwo wojskowe, 28 lipca 2018

Portal defenseone.com ujawnił kilka dni temu, że Boeing przygotował dla US Air Force ofertę budowy nowego wariantu liczącego już 45 lat samolotu F-15 Eagle – F-15X. Teraz The War Zone poinformował, że projekt jest efektem trwających co najmniej od 1,5 roku rozmów toczonych z inicjatywy amerykańskich wojsk lotniczych. Uczestniczy w nich nie tylko Boeing, ale i Lockheed Martin.

Boeing przewiduje, że F-15X będzie mógł przenosić do 22 kpr klasy powietrze-powietrze / Ilustracja: Boeing

Chodzi o zbudowanie relatywnie tanich, wykorzystujących istniejącą infrastrukturę, samolotów myśliwskich. Program ich budowy ma być obarczony niskim ryzykiem. Powstałe w jego wyniku myśliwce mają być komplementarne dla samolotów wielozadaniowych nowej generacji F-35, a nie konkurować z nimi. Analitycy oceniają, że budowa nowych maszyn ma być efektywniejsza kosztowo niż modernizacja obecnie używanych, mocno wyeksploatowanych myśliwców poprzedniej generacji, których USAF nie kupują już od 2 dekad.

Projekt F-15X jest odpowiedzią Boeinga na te wymagania. Jego powstanie było utrzymywane w tajemnicy, by nie zaszkodzić bieżąco realizowanym transakcjom. W szczególności chodziło o nie wzmacnianie głosów krytycznych wobec programu F-35 – bardzo drogiego i nie do końca efektywnego, często pojawiających się w specjalistycznych mediach.

Według źródeł portalu, nowa konstrukcja jest oparta na dwumiejscowym F-15QA przeznaczonym dla Kataru. F-15X ma być jednomiejscowy i tylko w niewielkim stopniu ma implementować techniki stealth, wykorzystywane wcześniej w F-15 Silent Eagle. Nowe samoloty mają początkowo uzupełnić F-15C/D, a później całkowicie je zastąpić.

Wycofanie floty F-15C/D zostało już zdecydowane. W maju ogłoszono, że mogą ją zastąpić zmodernizowane jednosilnikowe F-16. Oznaczałoby to jednak znaczne ograniczenie możliwości bojowych jednostek wyposażonych dotąd w F-15C/D.

F-15X ma być skokowo lepszy od F-15C/D. Przewiduje się wykorzystanie w nim płaskich wielofunkcyjnych wyświetlaczy w kabinie i wyświetlacza JHMCS II montowanego na kasku pilota oraz niskoprofilowego wyświetlacza przeziernego head-up. Zaplanowano użycie radiolokatora APG-82 AESA i nowego komputera misji. Wyposażenie radioelektroniczne ma obejmować nowe środki łączności, w tym satelitarnej, a także Eagle Passive Active Warning Survivability System (EPAWSS) i nowe wyposażenie rozpoznawcze z systemem wyszukiwania i śledzenia w podczerwieni (IRST) Legion.

Nowe samoloty Boeinga będą mogły przenosić nie tylko uzbrojenie myśliwskie, ale także przeznaczone do atakowania celów naziemnych i nawodnych / Ilustracja: Boeing

Całkowicie nowa ma też być struktura płatowca, a w szczególności skrzydeł. Boeing planuje uzyskanie dzięki temu resursu na poziomie 20 tys. h. To blisko 3 razy więcej niż w obecnie eksploatowanych samolotach podobnego przeznaczenia. Taki resurs oznacza możliwość eksploatowania F-15X nawet przez 80 lat przy typowym natężeniu eksploatacji.

Tak długi resurs i możliwość wykorzystania istniejącej infrastruktury mają przyczynić się do niskich kosztów eksploatacji F-15X. Koszt godziny jego lotu Boeing wyliczył na 27 tys. USD, gdy godzina lotu F-15C/D kosztuje 42 tys. USD, a F-22 czy F-35 znacznie więcej. Koszt godziny lotu F-16 jest tylko o 6 tys. USD niższy, przy znacznie mniejszych możliwościach bojowych.

Dzięki nowym belkom AMBER F-15X będzie mógł przenosić nawet 22 kpr klasy powietrze-powietrze, np. AIM-120 (F-15C/D przenoszą zaledwie do 8 kpr p-p, a F-15SA do 12). Możliwe też będą inne konfiguracje, np. 8 kpr p-p i 28 bomb o małej średnicy (SDB) lub 8 kpr p-p plus 7 bomb o wagomiarze 2000 lb.

Boeing gwarantuje, że F-15X będzie znacząco tańszy od F-35A, który w wersji podstawowej kosztuje ok. 95 mln USD. Aby udowodnić, że nie jest to jedynie oferta promocyjna, jest gotów zawrzeć umowę o stałej cenie (nieoficjalnie mówi się o 65 mln USD). I to niezależnie od liczby zamówionych przez Pentagon samolotów. Ma to być możliwe dzięki kilku dekadom rozwoju F-15 i doświadczeniom zdobytym z ich eksploatacją – w USA i za granicą. Dla Boeinga zamówienia na F-15X są o tyle istotne, że mogłyby zapewnić spokojne funkcjonowanie przejętej od McDD wytwórni w St. Louis przez wiele kolejnych lat. Mogłyby też stworzyć możliwość zawierania nowych kontraktów eksportowych.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.