W połowie sierpnia w bazie US Navy Patuxent River rozpoczęły się próby startu wielozadaniowego samolotu bojowego F-35B Lightning II, ze specjalnie w tym celu zbudowanej rampy, odwzorowującej element pokładu lotniskowca typu Queen Elizabeth. Do testów użyto drugiego przedseryjnego F-35B (BF-02, wersji skróconego startu i pionowego lądowania).
Testy w Patuxent River są ostatnim elementem przygotowań do rozpoczęcia operacji z lotniczych z pokładu HMS Queen Elizabeth, których rozpoczęcie zaplanowano we wrześniu. 18 sierpnia okręt wyszedł z macierzystej bazy w Portsmouth i kieruje się do USA. To pierwszy w historii transatlantycki rejs nowego lotniskowca Royal Navy (królewskiej marynarki wojennej W. Brytanii).
W skład grupy pilotów, którzy jako pierwsi wylądują na pokładzie HMS Queen Elizabeth wchodzą były pilot Fleet Air Arm (lotnictwa królewskiej marynarki wojennej W. Brytanii) i pilot doświadczalny BAE Systems Peter Wizzer Wilson, Commodore Nathan Gray z Royal Navy, Squadron Leader Andy Edgell z Royal Air Force (królewskich wojsk lotniczych W. Brytanii) i Amerykanin – lotnik US Marine Corps (korpusu piechoty morskiej), którego tożsamości nie ujawniono. Pierwsze operacje lotnicze dwóch, specjalnie zmodyfikowanych, F-35B z pokładu HMS Queen Elizabeth zaplanowano na ostatni tydzień września, ale ostateczna decyzja zależeć będzie od warunków atmosferycznych. Ogółem wykonanych ma zostać ok. 500 startów i lądowań.
Brytyjskie F-35B mają operować z pokładów obydwu lotniskowców typu Queen Elizabeth – HMS Queen Elizabeth (R08) i HMS Prince of Wales (R09). Wspomniana na wstępie specjalna rampa, umieszczona na dziobie okrętu, umożliwia wykonanie startu samolotu z większą masą uzbrojenia i/lub paliwa, a także zapewnia większe bezpieczeństwo podczas wykonywania startów na wzburzonym morzu (F-35B wylądowały w Marham, 2018-06-07).
Skład grupy lotniczej lotniskowców typu Queen Elizabeth zależeć ma od wykonywanych zadań. Maksymalnie są one w stanie przenosić 36 F-35B, jednak typowa konfiguracja obejmować ma 24 F-35B i 16-17 śmigłowców Merlin. W przypadku działań na wodach przybrzeżnych (wsparcia operacji desantowych) na pokładzie jednostki typu Queen Elizabeth znajdą się wyłącznie 43 wiropłaty: Merliny w różnych wersjach, uderzeniowe Apache, transportowe Chinooki i wielozadaniowe Wildcaty.
Brytyjczycy zakładają, że posiadane przez nich F-35B mają być w jak największym stopniu interoperacyjne z analogicznie wyposażonymi eskadrami USMC. Z tego powodu brytyjscy piloci i mechanicy wzięli udział w testach F-35B na pokładzie USS Wasp (HMS Queen Elizabeth w Portsmouth, 2018-02-28).