Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Nowa wersja F-22 dla Japonii?

Lotnictwo wojskowe, Przemysł lotniczy, Przemysł zbrojeniowy, Strategia i polityka, 18 września 2018

Korporacja Lockheed Martin zaoferowała – podaje w swoim najnowszym wydaniu (3-16 września 2018), niezwykle wiarygodny amerykański magazyn Aviation Week & Space Technology – uruchomienie w Japonii produkcji nowego wariantu wielozadaniowego samolotu bojowego F-22 Raptor.

Według AW&ST Amerykanie oferują Japończykom nowy wariant wielozadaniowego samolotu bojowego F-22 Raptor, który byłby opracowany z udziałem miejscowego przemysłu / Zdjęcie: US Air Force

Jest to pierwsza tego typu inicjatywa w historii Raptora i przełom w dziejach tej konstrukcji, uważanej za absolutnie niesprzedawalną i zarezerwowaną wyłącznie do użytku US Air Force. Lockeed Martin poinformował, że zaproponował Japończykom zmodyfikowany, a więc nie amerykański, wariant samolotu F-22 z nowymi skrzydłami o większonej powierzchni nośnej i zasięgu (bez zbiorników dodatkowych) zwiększonym do preferowanej przez lotnictwo japońskie wartości – co najmniej 2600 km.

Japoński dziennik Nikkei z kolei sprecyzował doniesienia o możliwości licencyjnej produkcji Raptorów w Japonii podając detale techniczne ewentualnego porozumienia z Lockheed Martinem i rządem USA. Wedle Nikkei koncern Mistubishi Heavy Industries byłby odpowiedzialny za projekt nowych skrzydeł F-22 i oczywiście byłby ich producentem. Do tej pory za wytwarzanie skrzydeł i tylnej części kadłuba amerykańskich Raptorów odpowiadał koncern Boeing. Z kolei nową awionikę najnowszej generacji zaprojektować miałaby korporacja Mitsubishi Electric.

Samolot napędzany byłby nowymi japońskimi dwuprzepływowymi silnikami turbowentylatorowymi IHI XF9-1. Latem tego roku zaprezentowano prototyp XF-9, a jego testy mają potrwać do 2020. Silnik ma długość 4,8 m, średnicę ok. 1 m, zaś jego ciąg obliczeniowy wynosić ma ok. 110 kN (z dopalaniem – 150 kN).

Warto przypomnieć, że o zgodę rządu i Kongresu USA na zakup F-22 (przez pewien czas oznaczanych jako F/A-22 z racji zdolności do wykonywania uderzeń na cele naziemne) starały się Izrael i Japonia. Należy pamiętać, że Raptor jest najdroższym wielozadaniowym samolotem bojowym świata w dwóch kategoriach – kosztów zakupu, wynoszących ponad 190 mln USD za egzemplarz i kosztów eksploatacji. Łącznie wyprodukowano zaledwie 187 F-22 – ostatni samolot seryjny oddano US Air Force w 2012. Oba w/w kraje spotkała odmowa Amerykanów. W przypadku Nipponu doprowadziło to do uruchomienia programu własnego odpowiednika F-22 – zaprojektowanego przez koncern Mitsubishi myśliwca ATD-X, potem oznaczonego jako X-2 Shinshin. Pierwszy lot prototyp Shinshina wykonał 22 kwietnia 2016, z Nagoji do Gifu. Na osłodę Tokio otrzymało zezwolenie na zakup innych samolotów wielozadaniowych Lockheed Martina – F-35A Lightning II (Pierwszy F-35A zmontowany w Japonii, 2017-06-06).

Nie jest wykluczone, że złożona w bieżącym miesiącu oferta Lockheed Martina może zatrzymać niezwykle kosztowy samodzielny program rozwoju japońskiego wielozadaniowego samolotu bojowego piątej generacji. Powszechnie przyjmuje się jednak, że Japonia nie ma innego wyjścia w obliczu rychłego wprowadzenia do służby na Dalekim Wschodzie chińskich J-20, czy rosyjskich Su-57 (budowanych także z udziałem finansowania indyjskiego, MO FR zamawia seryjne Su-57, 2018-08-23, Nocne ćwiczenia J-20, 2018-06-04).

F-22 pojawiły się nad Polską kilkakrotnie – pierwszy raz w sierpniu 2015, podczas ćwiczeń dalekiej dyslokacji w nieprzygotowanym środowisku operowały z bazy w Łasku. 15 sierpnia 2018 widzieliśmy je podczas defilady lotniczej nad Warszawą. W roli samolotów uderzeniowych zadebiutowały w 2014, bombardując obiekty tzw. Państwa Islamskiego (F-22A bombardują Afganistan, 2017-11-22).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.