Jak poinformował asystent ministra obrony Serbii ds. zakupów sprzętu Nenad Miloradović, kraj ten zamierza zakupić rozpoznawcze i bojowe bezzałogowe statki latające produkowane przez ChRL, zdolne do wykonywania zadań obserwacyjnych i rozpoznawczych i przenoszenia uzbrojenia kierowanego laserowo. Oświadczenie zostało wydane 17 września podczas wizyty w Pekinie.
Dzień wcześniej serbskie media wzmiankowały o możliwości zakupienia przez Belgrad 6 chińskich bezzałogowców, w tym dwóch bojowych Chengdu Wing Loong II klasy MALE. Według doniesień byłyby one montowane w Serbii, po uzyskaniu od Pekinu niezbędnych technologii (Oblot Wing-Loong II, 2017-03-01).
Miloradovic, który wybrał się do ChRL razem z prezydentem Serbii Aleksandarem Vučićem, poinformował, że porozumienie w sprawie zakupu bbsl i bls obejmowałoby również współpracę przemysłową i transfer know-how, który zapewniłby serbskiemu przemysłowi obronnemu zdolność zintegrowania nowoczesnych urządzeń optoelektronicznych z lokalnie produkowanymi bezzałogowcami, dzięki czemu mogłyby one wykonywać zadania obserwacji pola bitwy w dzień i w nocy, przekazywania koordynat celów i kierowania ogniem artylerii oraz wskazywania celów pociskom i bombom kierowanym przenoszonym przez bezzałogowce. Miloradović dodał, że pierwsze bezzałogowce mają trafić do sił zbrojnych Serbii w przyszłym roku.
Dwa miesiące wcześniej minister obrony Aleksandar Vulin złożył wizytę w zakładach Aviation Industry Corporation of China (AVIC) i China National Aero-Technology Import & Export Corporation (CATIC). Krótko po powrocie do kraju powiedział, że Serbia chce pozyskać bbsl, ponieważ rodzime know-how nie zostało odpowiednio rozwinięte. Współpraca wojskowa między Belgradem i Pekinem może też pomóc Serbii w dopracowaniu własnego taktycznego bbsl średniego zasięgu Pegaz.
Na podstawie informacji Igora Bozinovskiego