Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

60 seryjnych Terrierów

Strategia i polityka, Przemysł zbrojeniowy, Wojska lądowe, 30 marca 2009

Przedstawiciele brytyjskiego ministerstwa obrony i BAE Systems, podpisali umowę o dostawie 60 wozów inżynieryjnych Terrier. Pierwsze trafią do korpusu saperów w 2013. Wartość kontraktu to 300 mln GBP.

Terrier może standardowo wykorzystywać m.in. lemiesz, żuraw i czerparkę. Urządzenia te można w warunkach polowych szybko wymieniać, m.in. na zestawy przeciwminowe czy specjalistyczne urządzenia inżynieryjne. Podobnie jak w innych, brytyjskich pojazdach zabezpieczenia technicznego, Terrier może również przewozić faszynę oraz rolowane, aluminiowe zestawy, służące do utwardzania najbardziej nieprzejezdnych fragmentów dróg / Zdjęcie: MO Wielkiej Brytanii

BAE Systems wygrał przetarg na budowę Terriera w 2002. Trzy lata później zaprezentowano publicznie prototyp tego wozu. Ma on zastąpić 17-tonowe czołgi inżynieryjne FV 180. Nowy pojazd, również obsługiwany przez 2 żołnierzy załogi, jest jednak zdecydowanie cięższy. Jego masa wynosi 30 t (maksymalna masa bojowa to 31,5 t), a do budowy jego zawieszenia wykorzystano elementy bwp Warrior.

Dzięki temu zdecydowanie wzrosły możliwości jego urządzeń inżynieryjnych. Jest także lepiej opancerzony i zapewnia załodze zdecydowanie lepszą ochronę przeciwko wybuchom min. Istnieje możliwość zdalnego sterowania Terierem na dystansach do 1000 m. Wóz został także wyposażony w 5 kamer dzienno-nocnych.

Masa 30 t pozwala jeszcze na transport droga lotniczą, na pokładach samolotów C-17 Globemaster i - w przyszłości - A400M.

Pojazdy są napędzane 700-konnymi silnikami C 18 Caterpillara. Dzięki temu Terriery osiągają prędkość do 70 km/h i mimo większej masy, charakteryzują się lepszymi własnościami trakcyjnymi, niż FV 180.

Wozy będą budowane w zakładach BAE Systems w Newcastle. Produkcja seryjna powinna rozpocząć się w 2010, a pierwsze pojazdy trafią do korpusu Royal Engineers w 2013. Dwa lata później, niż pierwotnie planowano.

Wartość kontraktu to 300 mln GBP. 90% wartości prac będzie wykonane przez brytyjskie zakłady. Do podwykonawców należą m.in. GKN Aerospace, Caterpillar i Corus.


Drukuj Góra