Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Stępka pod wielozadaniowy statek typu B618

Marynarka wojenna, 30 października 2018

Uroczyste położenie stępki pod wielozadaniowy statek typu B618 odbyło się  29 października w stoczni Remontowa Shipbuilding SA. Oznaczony numerem stoczniowym B618/1 jest pierwszą z dwóch bliźniaczych jednostek, które zostaną zbudowane na zamówienie polskiej administracji morskiej.

Zdanie obydwu statków typu B618 ma nastąpić do czerwca 2020. / Zdjęcia: Przemysław Gurgurewicz

W uroczystości wzięli udział m.in. naczelnik Wydziału Przemysłu Okrętowego w Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej Maciej Styczyński, przedstawiciele zamawiającego: z ramienia Urzędu Morskiego w Szczecinie zastępca dyrektora ds. oznakowania nawigacyjnego Zenon Kozłowski i zastępca dyrektora ds. technicznych Paweł Szumny. Z Urzędu Morskiego w Gdyni przybyli dyrektor Wiesław Piotrzykowski wraz ze swoim zastępcą ds. oznakowania nawigacyjnego Janem Młotkowskim, zaś z nadzorującego budowę Polskiego Rejestru Statków prezes zarządu Andrzej Madejski.

Prezes stoczni Remontowa Shipbuilding Piotr Dowżenko w okolicznościowym wystąpieniu oznajmił: Dzisiejsza uroczystość w praktyce oznacza zakończenie bardzo ważnych etapów budowy takich jak projektowanie, wybór i zamówienie mechanizmów i urządzeń oraz przygotowanie elementów potrzebnych do budowy jednostki w jej finalnym kształcie. Jest to niezwykle ciekawy i ambitny projekt, z którego jesteśmy bardzo dumni. Łączy on szereg doświadczeń zdobywanych na najbardziej skomplikowanych jednostkach realizowanych w naszej stoczni w przeszłości. […] Niskie zanurzenie, wysoka manewrowość i podwyższona wytrzymałość kadłuba, czy obsługa pojazdów podwodnych, to wymagania, z którymi zmierzyli się z sukcesem projektanci z naszego biura konstrukcyjnego Remontowa Marine Design & Consulting.

Dla mnie to jest szczególny dzień, bo w końcu marzenie, żeby wymienić nasze ponad 35-letnie jednostki, które pływają u nas, czyli Zodiak i Planeta, w końcu nabiera fizycznego kształtu. […] Na tamtych jednostkach ciążył kryzys lat 1980. Od samego początku nie były w pełni wyposażone. Mam nadzieję, że w końcu doczekamy się jednostek specjalistycznych z prawdziwego zdarzenia o światowym poziomie. Myślę, że inne administracje będę nam tego trochę zazdrościły – dodałZenon Kozłowski.

Umowę na budowę dwóch wielozadaniowych statków typu B618 podpisano pomiędzy organizatorem przetargu Urzędem Morskim w Szczecinie, a stocznią Remontowa Shipbuilding 5 marca 2018. Wartość kontraktu wyniosła 213 615 tys. zł., z czego 85% zostanie sfinansowanych w ramach funduszy unijnych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na l. 2014-2020. Zakończenie kontraktu, czyli zdanie obydwu statków, ma nastąpić do czerwca 2020.

Prace konstrukcyjne przy B618/1 rozpoczęły się 20 sierpnia, kiedy to miało miejsce pierwsze palenie blach. Wodowanie gotowego kadłuba przewidywane jest na I połowę 2019. W tym samym okresie ma również zostać położona stępka pod B618/2. Nowe statki w codziennej eksploatacji mają być wykorzystywane m.in. do transportu, obsługi, wymiany i kontroli pław morskich, do wykonywania pomiarów hydrograficznych z obróbką i opracowywaniem pomiarów, do holowania i lodołamania oraz jako jednostki wspierające inne służby w ratownictwie morskim, gaszeniu pożarów i zwalczaniu rozlewów olejowych. Zastąpią one w służbie dwie obecnie eksploatowane jednostki typu B91: podległego Urzędowi Morskiemu w Gdyni Zodiaka i podległą Urzędowi Morskiemu w Szczecinie Planetę.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.