Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

94-oktanowe paliwo

Lotnictwo cywilne, 01 kwietnia 2009

Teledyne Continental Motors przy współpracy z Hawker Beechcraftem rozpoczął próby stosowania bezołowiowej benzyny lotniczej o liczbie oktanowej 94, na samolocie Bonanza G36. W USA powszechnie stosuje się droższe paliwo 100LL.

Testy nowego paliwa prowadzone są na popularnym samolocie turystycznym Bonaza G36. Jest on napędzany silnikiem Continental IO-550-B o mocy 300 KM. Mniejsze koszty użytkowania mają przyciągnąć klientów. Od kilku lat zaznacza się spadek zainteresowania małymi samolotami, napędzanymi silnikami tłokowymi, a obecny kryzys drastycznie pogłębił tę tendencję / Zdjęcie: Hawker Beechcraft

Teledyne, popularny dostawca jednostek napędowych dla lotnictwa ogólnego, produkuje kilkanaście typów silników o mocy od 40 do 360 KM. Mniejsze z nich wykorzystują bezołowiową benzynę lotniczą o liczbie oktanowej 80, większe - popularne 100LL, czyli paliwo niskoołowiowe, stanowiące typ pośredni między LO80 dla silników o niskim stopniu sprężania i bezołowiową LO100 dla silników o wysokim stopniu sprężania.

Zainicjowany kilka dni temu, pierwszym lotem doświadczalnego G36, cykl prób, ma za zadanie sprawdzić przydatność paliwa bezołowiowego, 94-oktanowego dla silników, wykorzystujących 100LL. Podstawowym celem zmiany ma być oferowanie pilotom nieco tańszej benzyny.

Testowy samolot został wyposażony w szeroką gamę czujników, dla zbadania parametrów pracy silnika. Paliwo lotnicze musi bowiem spełniać szereg warunków, nie branych w ogóle pod uwagę np. w motoryzacji. Benzyna lotnicza powinna generalnie charakteryzować się wyższą odpornością na spalanie stukowe (przy silnikach z doładowaniem), niską temperaturą krzepnięcia, dużą lotnością (w obu przypadkach z uwagi na niskie temperatury na większych wysokościach), małą prężnością par (dla uniknięcia powstania korków parowych) i małą aktywnością chemiczną.

W innych krajach stosuje się częściej benzynę lotniczą o inne liczbie oktanowej, niż 80 i 100. Np. w Płocku, obok 100LL, produkowane są paliwa o LO91 i 95.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.