Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Odrestaurowany Phantom w Muzeum Kbely

Historia, Lotnictwo wojskowe, 09 listopada 2018

Muzeum Lotnictwa i Kosmonautyki, znajduje się na lotnisku Kbely, położonym w północno-wschodniej części Pragi. Lokalizacja taka została wybrana nieprzypadkowo, ponieważ Kbely było pierwszą bazą lotniczą stworzoną po utworzeniu Republiki Czechosłowackiej w 1918 (pozostawało nią aż do zajęcia Czech przez wojska niemieckie w 1938). Pięć lat później, w 1923, lotnisko to stało się także kolebką czechosłowackiego lotnictwa komunikacyjnego. W hangarach na Kbely umieszczono samoloty powstałych wówczas Československich Statnich Aerolinii.

Phantom FGR Mk.2 (nr ser. XT 899) został podarowany muzeum Kbely przez Brytyjczyków / Zdjęcia: Danijel Vukovic

Po II Wojnie Światowej lotnisko funkcjonowało (i nadal funkcjonuje) jako wojskowy port lotniczy. W 1968, po pokazach lotniczych zorganizowanych z okazji pięćdziesięciolecia czechosłowackiego lotnictwa wojskowego, i wielu alarmujących doniesieniach na temat katastrofalnego stanu zabytków lotniczych na terytorium Czesko-Słowackiej Republiki Socjalistycznej, zadecydowano o utworzeniu na Kbely Muzeum Lotnictwa. Początkowo była to nieliczna kolekcja grupująca statki powietrzne wystawione na wspomnianych wcześniej pokazach.

Obecnie praska placówka stanowi część Instytutu Historii Sił Zbrojnych Republiki Czeskiej. Pod względem wielkości zbiorów, a także ich jakości, muzeum na Kbely bez wątpienia plasuje się w europejskiej czołówce. Jest to zasługą czeskich muzealników, którzy zawsze wyznawali pogląd, że muzeum wojsk lotniczych nie powinno gromadzić tylko eksponatów związanych z lotnictwem wojskowym, ale także prezentować tradycje lotnicze kraju w pełnym tego słowa znaczeniu. Dzięki temu w praskim muzeum można zobaczyć także cywilne statki powietrzne wyprodukowane przez przemysł lotniczy naszych południowych sąsiadów.

Obecnie w zbiorach na Kbely zgromadzono 278 samolotów, śmigłowców i szybowców, z których 128 prezentowanych jest we wnętrzach hangarów i na ekspozycji plenerowej. Oprócz nich praskie muzeum może pochwalić się także licznymi egzemplarzami celów latających, uzbrojenia, broni przeciwlotniczych, silników, elementów wyposażenia pokładowego i innych lotniczych pamiątek.

24 października, jednego z ostatnich dni roboczych w tegorocznym sezonie, pracownicy muzealnego warsztatu wyprowadzili z jego wnętrza samolot wielozadaniowy F-4M Phantom FGR Mk.2 (nr ser. XT 899), którego renowację właśnie zakończyli. Po skrupulatnym przeglądzie naprawczym struktury, która została uszkodzona przez czynniki atmosferyczne, na jego pokrycie nałożono nowy niebieski kamuflaż i godło jednostki. Można domniemywać, że wiosną przyszłego roku samolot znów będzie dostępny dla zwiedzających.

F-4M, napędzane silnikami Rolls-Royce Spey i wyposażone w awionikę produkowaną przez spółki Elliot i Ferranti, były eksploatowane, w liczbie 118, przez Royal Air Force (królewskie wojska lotnicze W. Brytanii) od sierpnia 1968. Brytyjczycy, będący pierwszym zagranicznym użytkownikiem Phantomów, nadali im oznaczenie FGR (samolot myśliwsko-uderzeniowo-rozpoznawczy) Mk.2.

Phantom FGR Mk.2 został podarowany muzeum Kbely przez Brytyjczyków. Do Pragi przyleciał  16 stycznia 1992 z załogą w składzie: pilot Gp Capt (plk) Geoff Brindle (dowódca bazy RAF Wildenrath) i nawigator Wg Cdr (ppłk) Al Pulfrey. Jego macierzystą jednostką był 19. Squadron, w którym podczas II wojny światowej służyło kilku czechosłowackich pilotów.

Na podstawie informacji Danijela Vukovica


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.