Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Aero 2009: Cirrus i oblodzenie

Lotnictwo cywilne, 02 kwietnia 2009

Podczas Aero2009 we Friedrichshafen amerykański Cirrus Design zaprezentował po raz pierwszy najnowszą wersję samolotu Cirrus SR22 GTS X-Edition. Będzie on dopuszczony do wykonywania lotów w znanych warunkach oblodzenia.

Pokazany po raz pierwszy Cirrus SR22 GTS X-Edition

Wprawdzie produkowane do tej pory samoloty Cirrus również są wyposazone w instalację odladzania skrzydeł i usterzenia poziomego, jednak do tej pory nie były one dopuszczone do lotów w znanych warunkach oblodzenia. Instalacja odladzania służyła tylko jako wyposażenie w sytuacji niespodziewanego pojawienia się oblodzenia.

Nowa wersja nieco różni się od stosowanej dotychczas. Po pierwsze powiększono elementy rozprowadzające na krawędziach natarcia środek do odladzania znajdujące się na krawędziach natarcia skrzydeł. Na usterzeniu poziomym dodano sekcje odladzania, obejmujące nie tylko krawędź natarcia statecznika, ale również krawędź natarcia wyważenia rogowego steru wysokości. Nowością jest też odladzanie krawędzi natarcia statecznika pionowego.


Obraz z kamery termowizyjnej wyświetlany na monitorze w kabinie nowego Cirrusa oraz sama kamera zamontowana pod skrzydłem / Zdjęcia: Bartosz Głowacki

W ramach lepszego przystosowania samolotu do latania w warunkach oblodzenia dodano również lampy oświetlające krawędź natarcia płata, dzięki temu pilot może lepiej dostrzec tworzący się lód. Dwa spryskiwacze zapewniają odladzanie wiatrochronu kabiny. Powiększono również ilość zabieranego środka odladzającego. W nowej wersji zbiorniki na glikol znajdują się w obu skrzydłach. Jego zapas pozwala na korzystanie z instalacji nieprzerwanie przez 2,5 godziny. Pilot ma lepszy komfort korzystania z instalacji, ponieważ Cirrus wreszcie wprowadził wskaźnik ilości cieczy odladzającej.

Ciekawostką nowego SR22 X-Edition, jest system obserwacji w podczerwieni. Pod lewym skrzydłem zamontowana jest kamera przekazująca obraz wyświetlany na monitorze w kabinie. Zdaniem twórców tego systemu ma on wspomagać pilotów podczas lądowań nocnych, umożliwiając np. obserwację zwierząt czy pojazdów poruszających się w ciemnościach, w sąsiedztwie pasa lądowania i ewentualne uniknięcie kolizji.

Przedstawiciele Cirrus Desing spodziewają się uzyskać certyfikat dopuszczający Cirrusa do lotów w znanych warunkach oblodzenia jeszcze w pierwszej połowie tego roku.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.