Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Odmłodzenie Mentorów

Lotnictwo wojskowe, Przemysł zbrojeniowy, Strategia i polityka, 04 kwietnia 2009

Rząd Argentyny zrezygnował czasowo z planów budowy lub zakupu nowych samolotów szkolenia wstępnego. Zamiast tego podjęto decyzję o remoncie 50-letnich Beechcraftów T-34 Mentor.

Pierwsze Mentory remontowane w zakładach FAC. Wyprodukowano ponad tysiąc egz. tych samolotów, głównie na zamówienie USA. Były jednak powszechnie wykorzystywane przez wojska lotnicze państw Ameryki Południowej, kilku krajów europejskich i afrykańskich, a także u amerykańskich sojuszników na Dalekim Wschodzie / Zdjęcie: Santiago Rivas

Argentyńskie wojska lotnicze otrzymały pierwsze licencyjne T-34 w 1957 z zakładów Fábrica Militar de Aviones of Argentyna, FMAA (występują w tym kraju pod eksportowym oznaczeniem Beechcraft B-45 Mentor). Dostawy objęły 90 samolotów, do których w późniejszym czasie dołączyły 2 T-34 odkupione z Urugwaju.

Do dzisiaj Grupo Aéreo Escuela szkoły lotniczej argentyńskich wojsk lotniczych posiada 29 samolotów tego typu. Od kilkunastu miesięcy szkolą się na nich wspólnie kandydaci na pilotów trzech rodzajów sił zbrojnych. Niestety, od połowy ubiegłego roku wykrywane są wady zmęczeniowe w skrzydłach tych samolotów. Do dzisiaj z lotów została wyeliminowana zdecydowana większość Mentorów.

Władze rozpatrywały możliwość zbudowania w zakładach Fábrica de Aviones Córdoba (FAC; ex-Lockheed Martin Aircraft Argentina, ex-FMAA; zobacz: Argentyna zrywa z Lockheed Martinem) lub zakupu dostępnych na rynku konstrukcji. Uznano jednak, że oba te rozwiązania wymagają zbyt wiele czasu. Dlatego zdecydowano się na remont 50-letnich samolotów. Realizowane są one w FAC. Jest to jednak tylko rozwiązanie przejściowe, przed nieuchronnym pozyskaniem nowego modelu.

Na podstawie informacji Santiago Rivasa i Juana Carlosa Cicalesiego


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.