Po kilku miesiącach uziemienia spowodowanego problemami logistycznymi, 11 śmigłowców uderzeniowych Mi-35P ze składu Dioíkisis Aeroporías Kýprou (DAK, wojsk lotniczych Cypru) wznowiło loty. Opinia publiczna dowiedziała się o ich kłopotach dopiero 23 października, gdy dziennik Politis odnotował brak wiropłatów podczas corocznej parady wojskowej w Nikozji, zorganizowanej 1 października z okazji 58. Dnia Niepodległości.
Politis łączył uziemienie Mi-35P z decyzją Cypryjskiego Banku Centralnego z wiosny 2018 o zamrożeniu rachunków bankowych Rosjan i rosyjskich przedsiębiorstw w ramach sankcji USA i UE. Według cypryjskiego dziennika ta decyzja doprowadziła do zamrożenia rachunków bankowych Rosoboronoeksportu i uniemożliwiła cypryjskiemu ministerstwu obrony zapewnienie wsparcia logistycznego dla Mi-35P, mimo posiadania odpowiednich środków.
Dioíkisis Aeroporías Kýprou nabyły 12 Mi-35P (n-ry takt. 811-822) od FR w 2002, za sumę 110 mln euro. Jeden z nich (822) został rozbity 5 lipca 2006. W katastrofie zginęli rosyjski instruktor-pilot ppłk Jurij Olejnik i cypryjski uczeń-pilot por. Andreas Papasozomenos. Pozostałe śmigłowce wchodzą w skład 2. plutonu Pantery 450. eskadry śmigłowców (450 Mira Elikopteron), stacjonującej w Pafos, około 95 km na południowy zachód od Nikozji.
Według Politis, cypryjskie Mi-35P są poddawane przeglądom okresowym co 5 lat lub co 1000 h lotu, cokolwiek nastąpi jako pierwsze. Wiropłaty przeszły już dwa przeglądy naprawcze w Rosji. Pierwszy w l. 2007-2008, a drugi w 2014, w 419. ARZ w Sankt Petersburgu. Kolejny zaplanowano w 2019.
Opinia publiczna została poinformowana o problemach z dostawami krytycznych części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych dla Mi-35P przez gen. bryg. Gabriela Demetriou, z-cę szefa sztabu Cypryjskiej Gwardii Narodowej i byłego d-cy DAK. Oficer ten 25 października w wywiadzie dla Sigmalive.com stwierdził, że problem ze zdolnością operacyjną śmigłowców [Mi-35P] jest tymczasowy i wiąże się z wymianą części, które mają wpływ na bezpieczeństwo lotu. Ministerstwo obrony już szuka rozwiązania, a śmigłowce wkrótce znów będą zdatne do lotu – dodał gen. Demetriou.
Cypryjskie Mi-35P są fabrycznie nowe, a ich trwałość użytkowa wynosi 25 lat, czyli mogą pozostać w służbie co najmniej do 2026. Jednakże problemy logistyczne związane z koniecznością zakupu części i usług w FR mogą spowodować, że Nikozja postanowi wcześniej zastąpić je wiropłatami produkcji zachodniej.
Dowodem na przezwyciężenie problemów Mi-35P był udział pary śmigłowców tego typu w ćwiczeniach Dynamic Fist 2018, które odbyły się na wyspie w dn. 5-10 listopada. Jeden nich (814) wziął także udział w pokazach lotniczych w Pafos, które odbyły się 9 listopada, uzbrojony w 8 ppk i 2 wyrzutnie npr S-8.
Podczas tej samej imprezy można było zaobserwować także jeden z najbardziej tajnych typów w cypryjskim arsenale – samobieżny przeciwlotniczy zestaw rakietowy 9K37M1-2 Buk. Po raz pierwszy został on zaprezentowany publicznie 1 października ub. r. podczas parady wojskowej, potwierdzając w ten sposób spekulacje, że Gwardia Narodowa Cypru dysponuje 3 bateriami Buków.
Cypr intensywnie inwestował w modernizację swojego arsenału w poprzednich latach i proces ten prawdopodobnie będzie kontynuowany. Podczas jednej z ostatnich sesji Rada Ministrów zatwierdziła dodatkowe fundusze w wysokości 45 mln euro na obronność, tym samym zwiększając całkowitą kwotę przeznaczoną przez Cypr na zakup nowego sprzętu wojskowego i jego utrzymanie do 122 mln euro.
Budżet obrony Cypru w 2019 powinien wynieść ok. 358,85 mln euro EUR, z czego 51,86 mln euro zostanie przeznaczone na uzbrojenie. Spadek wydatków na zakup nowego sprzętu wojskowego jest niespodzianką, ponieważ spodziewano się, że Nikozja w nadchodzącym okresie pozyska m.in. nowe czołgi podstawowe i zestawy artyleryjskie. Ponadto oczekuje się również nabycia, w ciągu najbliższych dwóch lat, 2 nowych okrętów patrolowych i 2 szybkich łodzi motorowych (Cypryjczycy pokazują nowe uzbrojenie, 2018-10-10, Pierwszy Saar 62 dla Cypru, 2017-09-16).
Na podstawie informacji Igora Bozinovskiego