Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Lazar III – nowy KTO armii serbskiej

Przemysł zbrojeniowy, Wojska lądowe, Strategia i polityka, 12 stycznia 2019

Od końca grudnia 2018 serbskie siły zbrojne systematycznie wyposażane są w nowe, rodzimej konstrukcji i produkcji wozy bojowe – KTO 8x8 Lazar III. Pierwszą jednostką, która rozpoczęła proces przezbrojenia jest 41. batalion piechoty 4. Brygady serbskich wojsk lądowych. Pojazd swoją nazwę zawdzięcza księciu Lazarowi Hrebeljonowiczowi – władcy serbskiemu z XIV wieku, uważanemu za odnowiciela serbskiego imperium, który – co ważne – poległ w bitwie o Kosowo w 1389...

Oficjalna prezentacja pierwszych seryjnych Lazarów na poligonie w Nikinci / Zdjęcia: Serwis MO Republiki Serbii

Pojazd, którego załogę tworzy 3 żołnierzy: dowódca, kierowca i celowniczy uzbrojenia zdalnie sterowanej wieży strzeleckiej, może przewozić 12 osób. Podstawowa ochrona balistyczna jest na poziomie 3 STANAG 4569, zaś od przodu odporność zwiększono do pułapu 3+. Odporność przeciwminowa – na poziomie 3A i 3B STANAG 4569. Wóz można dodatkowo wzmocnić modułami biernej ochrony ogólnie do poziomu 4, a od przodu do poziomu 5 STANAG 4569.

Lazar III powstał w zespole badań i rozwoju serbskiego resortu obrony pod kierunkiem ppłk. Gorana Jowanowicza. 20 grudnia 2018, podczas uroczystości inaugurującej przyjęcie pierwszych seryjnych wozów do eksploatacji – na terenie poligonu badań technicznych wojsk lądowych Serbi (Techniczki Opitni Centar – TOC) w Nikinci, 45 km na zachód od Belgradu – minister Aleksandar Wulin i szef sztabu sił zbrojnych Serbii, gen. Milan Mojsilowicz podkreślili, że mają do czynienia z pierwszym kompletnym, rodzimej konstrukcji wozem bojowym, zbudowanym w Serbii od lat 1980., kiedy takie pojazdy produkowano dla całej Socjalistycznej Federacyjnej Republiki Jugosławii.

Lazar III wytwarzany jest w fabryce Borbeni Slożeni Sistemi w miejscowości Welika Plana w rejonie Podunawlje w centralnej Serbii, która należy do państwowego koncernu zbrojeniowego Jugoimport-SDPR. Pojazd ma standardowy dla nowoczesnych KTO układ napędowy, umieszczony po prawej stronie kierowcy, zajmującego pozycję z lewej strony przedniej płyty pancernej. Napędzany jest 500-konnym turbodieslem Cummingsa ISM500, sprzężonym z automatyczną skrzynią biegów. Masa bojowa to 22 - 26 ton, w zależności od wariantu modułowego dopancerzenia i uzbrojenia. Pojazd może osiągać na utwardzonej drodze prędkość do 110 km/h.

Zapotrzebowanie wojsk lądowych Serbii określa się na około 200 na Lazarów III. Zapotrzebowanie serbskiej żandarmerii wojskowej szacuje się na jeszcze 12 pojazdów. Co interesujące, pierwsze przedprodukcyjne Lazary III, w liczbie 6, intensywnie testowane były od 21 lipca 2016 w ośrodku treningowym właśnie policji wojskowej w miejscowości Makiś. Nie ma wątpliwości, że Lazary III będą oferowane na eksport wszystkim dotychczasowym klientom serbskiej zbrojeniówki, a więc także na Bliskim Wschodzie i w Azji, gdzie dojść może do konfrontacji rynkowej z wozami siemianowickiego Rosomak SA.

Lazary pokazane publicznie w czasie grudniowej uroczystości uzbrojone były w zdalnie sterowane z wnętrza wozu stanowisko M15 RCWS z karabinem maszynowym. Jednak wiadomo, że opcją jest także wariant kołowego bwp z wieżą MB2-05 z rosyjską 30-mm stabilizowaną armatą automatyczną Szipunowa 2A42 z obustronnym zasilaniem amunicją (taka samą jak w śmigłowcach bojowych Mi-28), kaemem PKTM i automatycznymi granatnikami AG-17 kalibru 30 mm.

Na podstawie informacji Igora Bozinowskiego i służby informacyjnej MO Republiki Serbii


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.