Beneficjentem niewielkiego, ale znakomicie rokującego na przyszłość kontraktu eksportowego polskiej zbrojeniówki na dostawę czterech 20-metrowych mostów towarzyszących MS-20 Daglezja dla azjatyckiego nabywcy - Wietnamu będzie bezpośredni kontraktor, czyli gliwicki OBRUM, ale także ZM Bumar-Łabędy.
Z nieoficjalnych informacji i naszych analiz wynika, że wstępne rozmowy na temat zamówienia w śląskiej grupie pancernej specjalistycznych pojazdów, które miałyby wspierać działania jednostek pancernych jednego z państw azjatyckich toczyły się już od jesieni 2018 (praktycznie zainicjowane je podczas kieleckich MSPO).
Późną jesienią pośrednik finalnego odbiorcy skonkretyzował zamówienie, decydując się na początek na 4 mosty towarzyszące MS-20, w takiej samej konfiguracji, jak te dostarczane z Gliwic dla Wojska Polskiego z jednym dodatkiem – tropikalizacją całego systemu. A więc 20-metrowe, na naczepach kołowych i ciągniku z układem jezdnym i napędowym Jelcza P622. Kontrakt podpisano jesienią 2018, dzieląc jego realizację na kilka etapów.
Pierwsze mosty mają zostać dostarczone na początku 2020, a ostateczny finał nastąpić ma w 2021. Ponieważ tropikalizowane Daglezje MS-20 będą droższe od typowych polskich, należy więc oczekiwać, że finalna kwota kontraktu przekroczy 40 mln zł. Bumar-Łabędy zapewni niezwykle istotne dla wytrzymałości – spawanie przęseł mostów, naczepy oraz układacza mostowego.
Powoli w styczniu 2019 rozpoczyna się na Śląsku kontraktacja materiałów i podzespołów do produkcji eksportowych Daglezji. Zamawiający liczy na to, że pod koniec 2019 pierwszy pojazd będzie gotów do wstępnej inspekcji na miejscu w Gliwicach.
Więcej na temat azjatyckiego kontraktu śląskiej grupy pancernej w RAPORT-wto 02/2019