Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Ju 52 Lufthansy kończy loty

Historia, Lotnictwo cywilne, 23 stycznia 2019

Zarząd Lufthansy podjął decyzję o zakończeniu lotów widokowych samolotu Ju 52, noszącego znaki rejestracyjne D-AQUI. Powodem są rosnące koszty eksploatacji. Jego użytkowanie przez Deutsche Lufthansa Berlin Stiftung (DLBS) dotowane było co roku kwotą kilku milionów euro przez narodowego przewoźnika Niemiec.

Odrestaurowany Ju 52 wylatał dotychczas ponad 10 tys. godzin / Zdjęcie: DLBS

Wyprodukowany w 1936 Ju 52 D-AQUI, został zakupiony przez Lufthansę w USA w 1984 i wyremontowany w bazie w Hamburgu. Prace renowacyjne trwały ponad rok. Latem 1986 samolot rozpoczął loty na terenie USA, które kontynuowano aż do początku l. 1990. Następnie Ju 52 został rozmontowany i przewieziony do Niemiec na pokładzie Antonowa An-124. W sezonie 2016 loty D-AQUI zostały odwołane ze względu na konieczność wymiany dźwigarów skrzydeł. Według informacji niemieckiego miesięcznika Flug Revue Ju 52 wylatał dotychczas ponad 10 tys. godzin.

W 2007 Lufthansa rozpoczęła projekt przywrócenia zdatności do lotu innego historycznego samolotu – Lockheeda L-1649 Starliner. Plan zakładał zakończenie przedsięwzięcia w 2011. Jednak projekt okazał się zbyt skomplikowany i ostatecznie zrezygnowano z niego w ub.r.

Według Lufthansy loty widokowe 16-miejscowego Ju 52, wykonywane podczas pokazów lotniczych i innych imprez masowych, nie mogą być dłużej realizowane w sposób ekonomicznie opłacalny. Władze niemieckiego towarzystwa mają rozpatrzeć alternatywne rozwiązania – być może jednym z nich będą przeloty bez pasażerów podczas imprez masowych. Działania celu utrzymania lotów Ju 52 ma także podjąć DLBS, jednak przyszłość samolotu wciąż jest bardzo niepewna.

W komentarzu dla tygodnika Flight przedstawiciel Lufthansy twierdzi, że na decyzję tę nie miała wpływu ubiegłoroczna katastrofa szwajcarskiego Ju 52, ani uziemienie pozostałych samolotów tego typu, należących do Ju-Air (Skorodowane Ju 52, 2018-11-21).

Flug Revue krytykuje postępowanie Lufthansy, uznając je za niezrozumiałe i podkreślając, że linie lotnicze nie mogą życzyć sobie lepszej reklamy. Loty D-AQUI podczas pokazów i nad miastami Republiki Federalnej Niemiec zawsze były najważniejszym wydarzeniem – każdego roku samolot przewoził ok. 10 tys. pasażerów – dodaje Flug Revue.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.