Global Times – anglojęzyczne pismo wydawane w Chinach podało w styczniu 2019, że naukowo-badawczy instytut lotniczy w Chengdu zakończył z sukcesem fazę rozwojową hybrydowego silnika technologii TBCC (Turbine-Based Combined Cycle) do napędu obiektów latających z prędkościami hipersonicznymi.
Według Global Times, mamy obecnie do czynienia z następnym etapem – integracji prototypowego silnika z pociskiem. Technologia napędu TBCC to połączenie wysoko wydajnego silnika turbinowego, który rozpędza obiekt latający do wysokich prędkości, a następnie przyspieszanie do prędkości powyżej M5 przejmuje silnik strumieniowy.
Według źródeł zachodnich Chiny uczyniły szczególne postępy na polu technologii napędu hipersonicznego w 2018. W marcu 2018 pojawiła się informacją o budowie tunelu aerodynamicznego wielkich prędkości, który umożliwić ma testowanie obiektów poruszających się z szybkością 10-25 Ma. A do tej pory Kraj Środka dysponował tunelami pomiarowymi do prób z prędkościami 5-9 Ma. W sierpniu 2018 doszło do pierwszej udanej próby rozpędzenia do prędkości hipersonicznej obiektu wystrzelonego za pomocą rakiety, a wyposażonego w silnik strumieniowy. Jesienią 2019 pokazano zaś trzy obiekty o różnych, testowanych kształtach, które osiągnąć mają prędkości hipersoniczne.
Global Times podaje, że Amerykanie budowali kiedyś w korporacji Lockheed martin hipersoniczny samolot rozpoznawczy SR-72, który miał być następcą słynnych SR-71 Blackbirdów. I miał on być napędzany silnikiem w technologii TBCC. Chińczycy podają, że świat niedługo pozna ich własną wersję SR-72.