Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Sześciotysięczny B737

Lotnictwo cywilne, 18 kwietnia 2009

Boeing obchodził w czwartek uroczyście wyprodukowanie sześciotysięcznego samolotu rodziny B737 - najbardziej rozpowszechnionego liniowca na świecie. Przewożą one pasażerów od 1968.

Sześciotysięczny B737 dla Norwegian Air Shuttle otrzymał specjalne malowanie na usterzeniu ogonowym / Zdjęcie: Boeing

6-tysięczny B737 został wyprodukowany dla International Lease Finance Corp (ILFC), która leasinguje go skandynawskiej Norwegian Air Shuttle ASA. ILFC jest właścicielem 400 samolotów rodziny B737 i złożyła zamówienia na kolejny tysiąc maszyn, co stanowi prawie połowę portfela zamówień na te wąskokadłubowce (łącznie 2200 egz., o wartości katalogowej 163 mld USD).

B737 jest produkowany od 1967. Rok później odbyły się pierwsze, komercyjne loty modelu -100. Od tej pory powstało 9 głównych odmian maszyny, a warianty od -600 do -900 są stale oferowane odbiorcom.

Samolot dzierży palmę pierwszeństwa wśród najliczniej produkowanych liniowców pasażerskich świata. Według reklamowych danych Boeinga z ubiegłego roku, cały czas w powietrzu utrzymuje się 1250 tych maszyn, a ich starty i lądowania odbywają się średnio co 5 sekund.

Największym konkurentem B737 jest europejski Airbus A320. Co prawda wyprodukowano je w liczbie jedynie ponad 3800 egz., jednak weszły do służby 20 lat po Boeingach, w 1988. Airbus ma także nieznacznie większy portfel zamówień - prawie 2500 egz.

Nie oznacza to jednak, że europejski produkt szybko dogoni B737. Faktem jest, że Airbus od 2003 notuje stale nieco wyższą produkcję niż Boeing, jednak nie na tyle, by móc szybko zapełnić lukę prawie 2200 maszyn. W 2007 Airbus wyprodukował 367 samolotów rodziny A320, w porównaniu do 330 egz. B737. W ubiegłym roku, na którego wyniki miał wpływ strajk w zakładach w USA, liczby te wynosiły odpowiednio 386 i 290 egz.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2020 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.