Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

RD-171MW – najmocniejszy silnik rakietowy

Astronautyka, 09 lutego 2019

Roskosmos poinformował, że NPO Energomasz zakończyło montaż pierwszego egzemplarza silnika rakietowego na paliwo ciekłe RD-171MW, o największym ciągu na świecie – ponad 800 t. Silniki tego typu mają być wykorzystywane m.in. do napędu nowej rosyjskiej rakiety nośnej klasy średniej Sojuz-5 Irtysz. Wkrótce mają rozpocząć się testy silnika. Pierwszy seryjny RD-171MW do napędu prototypu Sojuza-5 ma zostać dostarczony w 2021.

Prototyp silnika rakietowego na paliwo ciekłe RD-171MW / Zdjęcie: Roskosmos

Szef Roskosmosu, Dmitrij Rogozin stwierdził, że po raz pierwszy historii rosyjskiej kosmonautyki, projekt i prototyp silnika powstał wyłącznie z zastosowaniem technik cyfrowych. RD-171MW zaprojektowano na bazie silników RD-170/171, opracowanych jeszcze w czasach ZSRS, w latach 1976-1986. Silniki te certyfikowano na dziesięciokrotne użycie w locie. Na program rozwojowy RD-171MW na bazie RD-171M zarezerwowano w budżecie FR ok. 7 mld rubli. W silniku mają być wykorzystane jedynie komponenty rosyjskie.

Inne przedsiębiorstwo wchodzące w skład Roskosmosu – Progress projektuje rakietę Sojuz-7 Wołga. Ku zaskoczeniu analityków, jego przedstawiciele poinformowali, że do napędu jej pierwszego stopnia zostaną zastosowane silniki RD-180, a nie RD-171MW. Silniki RD-180 Roskosmos dostarcza obecnie amerykańskiej NASA.

Prototyp silnika rakietowego na paliwo ciekłe RD-171MW na stanowisku montażowym / Zdjęcie: twitter – rogozin

Rakieta nośna Sojuz-5 jest projektowana przez korporację Energija. Niedawno Roskosmos zatwierdził jej projekt wstępny. Sojuz-5 ma służyć m.in. do wynoszenia na niskie orbity okołoziemskie rosyjskich satelitów nowej generacji Fiedieracja. Prototyp rakiety ma powstać do 2021. Jej pierwszy start z kosmodromu Bajkonur zaplanowano na 2022. Program rozwojowy Sojuza-5 ma kosztować 61,2 mld rubli. Każdy start rakiety tego typu ma kosztować nie więcej niż równowartość 60 mln USD.

W RKC Progriess trwają z kolei prace nad super ciężką rakietą nośna Jenisiej. Także do jej napędu mają zostać wykorzystane silniki RD-171MW. Roskosmos zatwierdził niedawno jej schemat. W pierwszym stopniu przewidziano sześć bloków bocznych z silnikami RD-171MW i jeden centralny z silnikiem RD-180. Projektowanie Jenisieja ma kosztować 1,2 mld rubli.

 


Drukuj Góra