Pod koniec grudnia ub.r. Organizacja Projektowa Part-21 przedsiębiorstwa Drabpol uzyskała zatwierdzenie zmiany dla śmigłowca W-3 Sokół, będącego w dyspozycji Lotnictwa Policji. Zmiana polegała na wymianie dwóch dotychczas zabudowanych radiostacji lotniczych VHF Briz na nowoczesne Bendix King KY-196B.
Wymiana była spowodowana koniecznością stosowania od 2019 na statkach powietrznych latających w przestrzeni powietrznej UE radiostacji VHF z separacją kanałów 8,33 kHz zamiast obowiązujących do tej pory 25 kHz. Śmigłowiec W-3, który został poddany modernizacji, wyprodukowano na początku l. 1990. minionego wieku. Wiropłat nie posiadał Świadectwa (Certyfikatu) Typu Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA), a jedynie certyfikat polski i radziecki.
W rezultacie, organizacja Part-21 przedsiębiorstwa Drabpol oraz inspektorzy z Urzędu Lotnictwa Cywilnego dość długo ustalały obowiązującą bazę certyfikacyjną, czyli konkretne punkty wymagań zdatności dla statków powietrznych, które musiały zostać spełnione dla tej modernizacji. Konieczne było wykonanie szczegółowych analiz i obliczeń dotyczących całego spektrum zagadnień, związanych z projektem i instalacją nowych radiostacji.
Konstruktorzy z Drabpol-u spełnili wszystkie niezbędne wymagania i w ślad za tym radiostacje zostały zabudowane w śmigłowcu przez techników z Biura Part-145. Dodatkowo, została wymieniona instalacja antenowa we wspomnianym śmigłowcu. Poprawność zabudowy została potwierdzona przez wszechstronny program prób naziemnych i w locie prowadzonych przez pilotów policyjnych.
Na podstawie informacji Drabpol