Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Bojowy bsl Boeinga z Australii

Przemysł lotniczy, Lotnictwo wojskowe, Strategia i polityka, 28 lutego 2019

Podczas inauguracji Australian International Airshow w Avalon amerykański Boeing ujawnił demonstrator technologii bojowego bsl zaprojektowanego i zbudowanego w Australii – BATS (Boeing Airpower Teaming System). To pierwszy samolot bojowy zaprojektowany w Australii od II wojny światowej i największa inwestycja Boeinga w system bezzałogowy poza granicami USA. Nie ujawniono wartości tej inwestycji, podano jednak, że rząd Australii przeznaczył na program budowy BATS – nazywany Loyal Wingman – 40 mln dolarów australijskich (ok. 29 mln USD). Minister obrony Christopher Pyne, który o tym poinformował, wyraził nadzieję na znaczne zyski z przyszłego eksportu seryjnych bbsl. W grę wchodzi także uruchomienie produkcji licencyjnej BATS w krajach trzecich.

Pełnowymiarowa makieta bojowego bezzałogowca – BATS, zaprojektowanego w Australii wspólnie z amerykańskim Boeingiem / Zdjęcie: Boeing Australia

BATS został zaprojektowany w układzie górnopłata z usterzeniem motylkowym. Jego długość wynosi 11,6 m. Zasięg szacuje się na 2 tys. mil (ok. 3700 km). Projektanci starali się, by nowa konstrukcja była jak najtańsza w produkcji. Seryjne BATS mają być wielokrotnie tańsze niż współczesne samoloty wielozadaniowe, takie jak F-35. Ma temu sprzyjać zastosowanie do ich napędu któregoś z popularnych cywilnych silników odrzutowych.

Bbsl BATS będą mogły wspierać samoloty walki radioelektronicznej EA-18G Growler lub wielozadaniowe F/A-18E/F / Ilustracja: Boeing Australia

Amerykańsko-australijski bezzałogowiec ma być wykorzystywany do realizowania autonomicznych misji bojowych, ale także do współdziałania z samolotami załogowymi. Chodzi zarówno o wspólne misje z samolotami bojowymi (np. F/A-18E/F i EA-18G), jak i wspieranie rozpoznania realizowanego przez samoloty P-8 Poseidon czy E-7 Wedgetail. Projektanci zakładają szerokie wykorzystanie sztucznej inteligencji w systemach sterowania BATS i dowodzenia ich formacjami.

Bezzałogowe samoloty BATS w misji wsparcia samolotu wczesnego ostrzegania Boeing E-7 Wedgetail / Ilustracja: Boeing Australia

Oblot demonstratora technologii BATS zaplanowano na 2020. Jego twórcy podkreślają, że Australia dysponuje rozległymi przestrzeniami nadającymi się do testowania w locie samolotów bezzałogowych. Bezpieczeństwu i efektywności testów sprzyja także niewielkie natężenie cywilnego ruchu lotniczego.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.