Spółka Airbus Helicopters zakończyła próby certyfikacyjne śmigłowca H160 w klimacie arktycznym. Pierwszy seryjny wiropłat tego typu został w tym celu wysłany w lutym do Rovaniemi w Laponii. Podczas badań temperatura powietrza dochodziła do –37°C.
Głównym celem prób było potwierdzenie osiągów i zdolności do operowania w arktycznych warunkach H160 w konfiguracji seryjnej. We wcześniejszych analogicznych badaniach w Kanadzie wziął udział jeden z prototypów wiropłata.
Próby objęły 13-godzinny przelot z Marignane do Finlandii oraz ponad 20 h lotów i badania naziemne na miejscu. Seryjny H160 operował z bazy Babcock Scandinavian AirAmbulance. Przedsiębiorstwo to eksploatuje śmigłowce H145 do transportu medycznego dla potrzeb FinnHEMS i rządu Wysp Alandzkich. Babcock będzie też pierwszym użytkownikiem seryjnych H160, przeznaczonych m.in. do ratownictwa medycznego.
Były to bardzo owocne próby. Im niższe są temperatury, w których z powodzeniem możemy latać i działać, tym niższe są temperatury, w której nasi klienci mogą wykonywać swoją pracę. Byliśmy bardzo zadowoleni z warunków panujących w Laponii i osiągów H160 – powiedział Bernard Fujarski, dyrektor programu H160 (Oblot seryjnego H160, 2018-12-19).