Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Szakale i Kojoty do Afganistanu

Wojska lądowe, Przemysł zbrojeniowy, Strategia i polityka, 23 kwietnia 2009

Brytyjskie ministerstwo obrony zamówiło dwa dni temu u Supacata prawie 200 samochodów patrolowych Jackal i Coyote o wartości 74 mln GBP.


Nowy wóz transportowy będzie dysponował podobnymi możliwościami trakcyjnymi i siłą ognia, co standardowe pojazdy 4x4. Pozwoli jednak na zaopatrywanie najdalej wysuniętych oddziałów brytyjskich w trudnym terenie Afganistanu. Pozyskanie Kojotów jest częścią programu zakupu opancerzonych pojazdów transportowych dla brytyjskiego kontyngentu w tym kraju (zobacz: Opancerzone ciężarówki do Afganistanu)

Brytyjscy żołnierze w Afganistanie od wiosny ubiegłego roku wykorzystują samochody patrolowe Supacat Jackal (producent dostarczył już ponad 200 egz. tych wozów). Mimo, że nie zostały zaprojektowane pod kątem wysokiej odporności na wybuchy min, a stanowiska załogi są częściowo odkryte, żołnierze wypowiadają się o nich entuzjastycznie. Przy masie 6,65 t, dzięki 5,9-litrowemu silnikowi o mocy 275 KM i nowoczesnemu zawieszeniu, wóz może poruszać się w terenie z prędkością do 80 km/h (zobacz: Brytyjski Szakal w Afganistanie). Załogi Jackali zdecydowanie przedkładają mobilność, nad ochronę.

Biorąc pod uwagę te oceny, brytyjskie ministerstwo obrony podpisało we wtorek umowę ze spółką Supacat, na dostawy kolejnych 110 zmodernizowanych pojazdów tego typu (Jackal 2). Zmiany polegają na dodaniu trzeciego członka załogi (załogę pierwszej wersji tworzy dwóch żołnierzy, operator km nie wchodzi formalnie w skład załogi) i poprawie własności trakcyjnych, głównie dzięki jeszcze mocniejszemu, 6,9-litrowemu silnikowi. Pozwala on na zwiększenie prędkości w terenie z 80 do prawie 90 km/h.


Najnowsza odmiana Szakala. Pojazd jest jeszcze szybszy, niż pierwsza wersja tego samochodu. Brytyjczycy uważają, że wykorzystywanie wyłącznie ciężkoopancerzonych pojazdów klasy MRAP, znacznie ogranicza skuteczność działań antypartyzanckich i utrudnia zachowanie poprawnych stosunków z ludnością cywilną / Zdjęcie: MO Wielkiej Brytanii

Dodatkowo, producent dostarczy również 70 pojazdów w wersji transportowej, 6x6. Większość podzespołów Coyote pochodzi z wersji 4x4. Dodatkowa oś pozwoliła na wydłużenie pojazdu i - dzięki temu - na wygospodarowanie miejsca na przewóz zaopatrzenia oraz na przynajmniej jedno stanowisko tylniego strzelca. Prace zostaną wykonane przy udziale spółki DML, należącej do grupy Babcock.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.