Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Koniec służby EA-6B

Lotnictwo wojskowe, Strategia i polityka, 11 marca 2019

Lotnictwo US Marine Corps zakończyło eksploatację samolotów walki elektronicznej Northrop Grumman EA-6B Prowler. Oficjalna ceremonia odbyła się 8 marca w bazie Cherry Point w Karolinie Pn.

Para Prowlerów z VMAQ-2 Death Jesters podczas ostatniego lotu / Zdjęcie: USMC

Ostatnią jednostką używającą EA-6B była 2. eskadra walki elektronicznej (VMAQ-2) Death Jesters. Jej lotnicy wykonali ostatnie misje bojowe w 2018, gdy 6 Prowlerów operowało z Kataru, wspierając operacje koalicji w Afganistanie, Iraku i Syrii. Ostatnie loty na terenie kraju wykonano 28 lutego 2019.

EA-6B były od czasów wojny w Wietnamie podstawowymi samolotami walki elektronicznej używanymi przez USMC i US Navy. W 1991 podczas operacji Pustynna Burza 39 EA-6B, wchodzących w skład jednostek US Navy i USMC wykonało bez strat 1648 lotów, trwających łącznie 4600 h, odpalając ponad 150 przeciwradiolokacyjnych kpr AGM-88 HARM.

Gdy w 1994 wycofano ze służby F-4G Wild Weasel, zaś dwa lata później postąpiono podobnie z EF-111A Raven, okazało się, że Prowlery są jedynymi amerykańskimi samolotami przystosowanymi do wykonywania zadań WE.

W trakcie operacji Allied Force użyto 27 EA-6B, operujących z bazy USAF w Aviano oraz stacjonujących na pokładzie lotniskowca USS Theodore Roosevelt (CVN 71). Według danych Pentagonu były one jedynymi samolotami WE NATO zdolnymi do działania spoza zasięgu OP przeciwnika. Czas trwania ich misji wynosił zwykle od 5 do 7 h.

Prowlery wspierały także działania samolotów stealth – zwykle do elektronicznej osłony jednego B-2 wyznaczano parę EA-6B, zaś pojedynczy F-117 był eskortowany przez jednego Prowlera. Ogółem EA-6B wykonały podczas Allied Force ponad 1600 misji SEAD (obezwładnienia nieprzyjacielskiej OP i WE).

3 lutego 1998 należący do USMC samolot EA-6B Prowler zerwał linę kolejki linowej w Cavalese we włoskich Dolomitach, doprowadzając do katastrofy, w której zginęło 20 osób, w tym dwoje Polaków.

W styczniu 1999 dostarczono pierwszy z 20 Prowlerów zmodernizowanych do standardu Block 89, mający elektroniczne przyrządy pokładowe, unowocześnione układy nawigacyjne GPS/INS oraz wzmocnioną strukturę centropłata. Nieco wcześniej, na początku 1998, Departament Obrony podjął decyzję o kolejnym programie modernizacyjnym EA-6B nazwanym ICAP III (Improved CAPability), w ramach którego Prowlery miały otrzymać nowy układ sterowania lotem, wielofunkcyjne wskaźniki oraz urządzenia i oprogramowanie umożliwiające zakłócanie działania najnowocześniejszych urządzeń radiolokacyjnych (AARGM przeciwko okrętom, 2015-09-24).

Łacznie wyprodukowano 170 EA-6B. W 2009 do służby wszedł następca Prowlera – Boeing EA-18G Growler, co zapoczątkowało proces stopniowego wycofywania EA-6B z eksploatacji. Lotnictwo US Navy miało na stanie 15 eskadr wyposażonych w EA-6B, a USMC – 4 (VMAQT-1 Banshees została rozwiązana w maju 2016, VMAQ-4 Seahawks – 2 czerwca 2017, a VMAQ-3 Moon Dogs – 11 maja 2018, Plany przezbrojenia USMC w F-35B, 2015-08-14, 100. Growler dla US Navy, 2014-05-05).

Tempo nieprzerwanej eksploatacji EA-6B od blisko pół wieku zaowocowało najwyższym wskaźnikiem użytkowania dla jakiejkolwiek eskadry lotnictwa piechoty morskiej, ale także najwyższego wskaźnika użytkowania dla każdego typu / modelu / serii samolotu USMC – stwierdziło dowództwo marines. Udało nam się utrzymać w służbie tak długo, ponieważ wciąż znajdowano zadania dla nas. Mamy jeden z najwyższych wskaźników użycia operacyjnego w lotnictwie pokładowym – powiedział dowódca VMAQ-2 ppłk Andrew A. Rundle.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.