Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Nowy kamuflaż Abramsa

Przemysł zbrojeniowy, Wojska lądowe, 22 marca 2019

US Army Combat Capabilities Development Command (CCDC) Ground Vehicle Systems Center, CCDC Army Research Laboratory i Manufacturing Technology (ManTech) Program opracowały i testują nowy rodzaj pokrycia pojazdów, ograniczającego emisję w podczerwieni – element Ground Vehicle Coating System (GVCS). Według ujawnionych informacji, farba otrzymała kryptonim TALON. W pierwszej kolejności ma być stosowana na czołgach podstawowych M1 Abrams i innych pojazdach opancerzonych. Jej twórcy zapewniają jednak, że będzie mogła pokrywać także inne obiekty wymagające kamuflażu. Farba jest dostępna w różnych kolorach. Jej szara odmiana była już testowana na szybkich łodziach używanych przez jednostki podległe US Special Operations Command.

Użyty w testach pokrycia TALON czołg podstawowy Abrams pomalowano w kamuflaż typowy dla terenów europejskich, a nie pustynnych, na jakich w ostatnim okresie najczęściej operowały amerykańskie wojska ekspedycyjne / Zdjęcie: US Army

Współczesne pojazdy generują bardzo dużo ciepła. Wytwarzają je nie tylko silniki, ale także wyposażenie elektroniczne i urządzenia pomocnicze. Wzrost temperatury komponentów pojazdów może być powodowany także tarciem (zawieszenie, gąsienice), a nawet promieniowaniem słonecznym (powierzchnie zewnętrzne). Zwiększa to prawdopodobieństwo wykrycia pojazdu przez nowoczesne systemy rozpoznania i naprowadzenia na cel skutecznego uzbrojenia. Temu mają przeciwdziałać m.in. specjalne pokrycia.

Z nowym pokryciem testowane były także bwp Bradley. Również je pokryto barwami typowymi dla terenów leśnych. Pojazdy testowano na Florydzie / Zdjęcie: US Army

Armia amerykańska w pierwszej kolejności zastosowała nową farbę na czołgach M1 Abrams i Bradley Fighting Vehicles. To one posłużyły do pierwszych testów. Z udostępnionych zdjęć wynika, że powłoką TALON pokryto m.in. prototyp najnowszego wariantu Abramsa – M1A2 System Enhancement Package Version 3 (SEPv3), znany również jako M1A2C.

Ograniczenie emisji w podczerwieni jest szczególnie ważne w szybkich łodziach używanych przez jednostki podległe US Special Operations Command (operują one zwykle na chłodnym tle wody morskiej lub rzecznej). Dlatego na nich testowana była w pierwszej kolejności szara odmiana farby TALON / Zdjęcie: US SOC

US Army twierdzi, że nowe pokrycie jest tańsze od dotychczas stosowanego (Chemical Agent Resistant Coating, CARC) o 75%. Zachowuje przy tym wszystkie jego zalety (w tym odporność na oddziaływanie czynników zewnętrznych – chemicznych i biologicznych, m.in. używanych podczas odkażania). Farba TALON może być stosowana przy użyciu obecnie stosowanego sprzętu. Nie wiadomo jednak, czy jest bezpieczniejsza niż CARC, który zawiera substancje chemiczne tak niebezpieczne, że wymaga specjalistycznych lakierni i czasochłonnych procedur aplikacyjnych. Standardowe użycie nowej farby w pierwszej jednostce planowane jest na drugi kwartał 2021.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.