Udział w konflikcie w Syrii pokazał niedostatki czołgów używanych przez wojska lądowe Turcji. Krytykowane były zarówno stare M60A3 i M-60T, jak i nieco nowsze Leopard 2A4. W odpowiedzi na krytykę przemysł zbrojeniowy rozpoczął programy modernizacyjne, które powinny zwiększyć możliwości bojowe i odporność czołgów na współczesnym polu walki. Pierwsze prace dotyczyły M-60T, a po nich kolej przyszła na Leopardy.
Z ujawnionych Internecie zdjęć wynika, że w testowanym obecnie prototypie ochronę zewnętrzną czołgu wzmocniono pancerzem reaktywnym (ERA), klatką prętową o dużej odporności balistycznej i modułowym wzmocnieniem przedniej sekcji boków wieży. Analitycy mówią o dodaniu także systemu ochrony czynnej SARP UKSS i PULAT. Aselsan zmodernizował również wyposażenie elektroniczne, w tym systemy obserwacji w podczerwieni, laserowy system ostrzegawczy i nowe celowniki optyczne.
Tureccy analitycy zauważają, że zmodernizowany Leopard 2A4 będzie najpotężniejszym pojazdem w uzbrojeniu wojsk lądowych Turcji, przewyższając m.in. greckie odpowiedniki. Zwracają jednak uwagę na znaczny wzrost masy pojazdu, co może negatywnie wpłynąć na jego mobilność. Tymczasem zwiększenie mocy napędu jest raczej niemożliwe.